Квалификационна характеристика
на специалност "Икономика на туризма (съвместна програма)"
1. Обща характеристика на специалността
Специалност „Икономика на туризма“ (съвместна програма), се реализира съвместно с УНСС - София по проект BG05M2OP001-2.016-0004-C01 "Икономическото образование в България 2030", финансиран от ОП "Наука и образование за интелигентен растеж", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове. Тя е модерна и атрактивна специалност, отразяваща стремежа на Стопанска академия „Д. А. Ценов“ към развитие и утвърждаване на нови и актуални направления в икономическото образование. Специалността е фокусирана върху подготовката на кадри, които да познават разнообразието и спецификата на туристическия сектор, възможностите за осъществяване на туристически бизнес и дейността на специфичните организационни структури в туризма.
Студентите, обучавани в специалност „Икономика на туризма“ (съвместна програма), овладяват общоикономически теоретични знания и практико-приложни умения, придобиват ключови професионални компетенции, необходими за професионалната им реализация както в специализираните туристически предприятия, така и в предприятия от други сектори на икономиката. Засиленото чуждоезиково обучение на студентите от специалността създава условия за реализиране на образователна мобилност в партньорски чуждестранни висши училища, чрез която се повишават получените от тях знания и придобити умения.
2. Образователни цели
Основната образователна цел на специалност „Икономика на туризма“ (съвместна програма) е подготовката на квалифицирани кадри с висока теоретична подготовка и компетентност за прилагане на придобитите знания и умения в динамичната мултинационална среда. За постигане на поставената цел, преподаваните дисциплини формират у студентите интердисциплинарни знания, които съответстват на същността и спецификата на туризма като стопанска, социална, културна и екологична дейност. Специално внимание се отделя на чуждоезиковата подготовка на студентите, като основен елемент от необходимите компетенции на туристическите кадри.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението за образователно-квалификационна степен „бакалавър“ е четири години, които са организирани в осем семестъра (по два семестъра на година). През първите три семестъра се изучават дисциплини, формиращи фундаментални познания и компетентности, а през останалите пет семестъра – профилиращи дисциплини, формиращи практико-приложни знания и компетентности. През целия период на обучение студентите изучават основен чужд език - английски език, а след първи курс - и втори чужд език - по избор на студента.
4. Знания
Преподаваните на студентите дисциплини формират широк и задълбочен професионален профил, позволяващ им както индивидуално или екипно да стартират собствен туристически бизнес, така и да изпълняват функционални и управленски дейности в публичния и частния туристически сектор. Придобитите знания дават възможност на обучаемите да ръководят и участват в маркетинговата, производствената, иновационната, инвестиционната, счетоводната, финансовата и посредническата дейност на туристическите предприятия.
Чуждоезиковата подготовка по време на обучението осигурява възможност за регистриране и полагане на изпити за придобиване на лингвистични компетенции, сертифицирани от Кеймбридж, на съответните езикови нива, определени от Общоевропейската езикова рамка.
5. Умения
Обучението в специалност „Икономика на туризма“ (съвместна програма) формира у студентите умения:
- да селектират, анализират данни и информация, да дават експертни оценки относно развитието на туризма на различни пространствени равнища и/или икономическата дейност на отделни туристически предприятия;
- да се справят с нестандартни ситуации, чрез логическо, креативно мислене и гъвкав подход при управление на туристическите дейности;
- ефективно да използват природните и антропогенни туристически ресурси в икономическата дейност;
- да осъществяват компетентно делови комуникации и прилагат новаторски техники на договаряне;
- да формират дигитални умения за работа в електронна среда.
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
Компетентностите за самостоятелност и отговорност се свеждат до:
- способност за анализиране и оценяване на протичащите икономически и социални промени в туристическия сектор;
- креативност и инициативност за прилагане на усвоените знания и умения в реална бизнес среда;
- разширяване и доразвиване на знанията, придобити по време на обучението;
- самостоятелно общуване в чуждоезикова среда;
- умения за работа с информационни и комуникационни системи.
6.2. Компетентности за учене
Обучението в специалността формира у студентите компетентност за оценка на собствените им квалификация и придобити знания. Те придобиват умения за планиране и актуализиране на необходимите им знания за повишаване на квалификацията им.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
Студентите от специалност „Икономика на туризма“ (съвместна програма) придобиват компетенции за работа в екип и ръководене на групи, водене на преговори и делови комуникации на мултинационално ниво. Формират компетентности за управление на взаимоотношенията с туристите, необходими на всички туристически длъжности.
6.4. Професионални компетентности
- прилагане на финансови инструменти и техники за анализ;
- използване на статистически методи и модели за оценяване;
- интерпретиране и прилагане на нормативната уредба, както и способите за национално и международно регулиране на туризма;
- отчитане на спецификите в дейността на различните туристически предприятия и мястото им в системата на туризма;
- прилагане на съвременни информационно-комуникационни системи в туризма.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Обучението по специалност „Икономика на туризма“ (съвместна програма) се обезпечава от активен, иновативен, ерудиран и непрекъснато развиващ се хабилитиран и нехабилитиран академичен състав от двете висши училища, стремящ се да поддържа високо ниво на професионална подготовка и компетентност при съблюдаване изискванията на националните и европейските образователни стандарти. Академичният състав има участия в различни форми на международна мобилност, вкл. програма „Еразъм+“ на ЕС, както и мобилност по двустранни договори на СА “Д. А. Ценов” и УНСС - София с чуждестранни университети и образователни институции, участва в туристически сдружения и работни групи към Министерството на туризма.
8. Професионална реализация
Студентите от специалност „Икономика на туризма“ (съвместна програма) получават професионална реализация в:
- туристически компании и отделни предприятията от туристическата индустрия;
- държавна и общинска администрация;
- неправителствени организации;
- oрганизации за управление на туристическите райони и туристическите информационни центрове.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Образователно-квалификационната степен на завършилите специалността е “бакалавър”, а квалификационното наименование – “бакалавър по икономика”.