Квалификационна характеристика
на специалност "Икономика на туризма"

1. Обща характеристика на специалността

   „Икономика на туризма“ е модерна и атрактивна специалност, отразяваща стремежа на Стопанска академия „Д. А. Ценов“ към развитие и утвърждаване на нови и актуални направления в икономическото образование. Специалността е фокусирана върху подготовката на кадри, които да познават разнообразието и спецификата на туристическия сектор, възможностите за осъществяване на туристически бизнес и дейността на специфичните организационни структури в туризма.

    Студентите, обучавани в специалност „Икономика на туризма“, овладяват общоикономически теоретични знания и практико-приложни умения, придобиват ключови професионални компетенции, необходими за професионалната им реализация както в специализираните туристически предприятия, така и в предприятия от други сектори на икономиката. Засиленото чуждоезиково обучение на студентите от специалност „Икономика на туризма“ създава условия за реализиране на образователна мобилност в партньорски чуждестранни висши училища, чрез която се повишават получените от тях знания и придобити умения.

2. Образователни цели

   Основната образователна цел на специалност „Икономика на туризма“ е подготовката на квалифицирани кадри с висока теоретична подготовка и компетентност за прилагане на придобитите знания и умения в динамичната мултинационална среда. За постигане на поставената цел, преподаваните дисциплини формират у студентите интердисциплинарни знания, които съответстват на същността и спецификата на туризма като стопанска, социална, културна и екологична дейност. Специално внимание се отделя на чуждоезиковата подготовка на студентите, като основен елемент от  необходимите компетенции на туристическите кадри.

3. Организация и продължителност на обучението

    Обучението за образователно-квалификационна степен „бакалавър“ е четири години, които са организирани в осем семестъра (по два семестъра на година). През първите три семестъра се изучават дисциплини, формиращи фундаментални познания и компетентности, а през останалите пет семестъра – профилиращи дисциплини, формиращи практико-приложни знания и компетентности. През целия период на обучение студентите изучават основен чужд език - английски език, а след първи курс - и втори чужд език - по избор на студента.

4. Знания

   Преподаваните на студентите дисциплини формират широк и задълбочен професионален профил, позволяващ им както индивидуално или екипно да стартират собствен туристически бизнес, така и да изпълняват функционални и управленски дейности в публичния и частния туристически сектор. Придобитите знания дават възможност на обучаемите да ръководят и участват в маркетинговата, производствената, иновационната, инвестиционната, счетоводната, финансовата и посредническата дейност на туристическите предприятия.

   Чуждоезиковата подготовка по време на обучението осигурява възможност за регистриране и полагане на изпити за придобиване на лингвистични компетенции, сертифицирани от Кеймбридж, на съответните езикови нива, определени от Общоевропейската езикова рамка.

5. Умения

   Обучението в специалност „Икономика на туризма“ формира у студентите умения:

  • да селектират, анализират данни и информация, да дават експертни оценки относно развитието на туризма на различни пространствени равнища и/или икономическата дейност на отделни туристически предприятия;
  • да се справят с нестандартни ситуации, чрез логическо, креативно мислене и гъвкав подход при управление на туристическите дейности;
  • ефективно да използват природните и антропогенни туристически ресурси в икономическата дейност;
  • да осъществяват компетентно делови комуникации и прилагат новаторски техники на договаряне;
  • да формират дигитални умения за работа в електронна среда.

6. Компетентности

6.1. Самостоятелност и отговорност

     Компетентностите за самостоятелност и отговорност се свеждат до:

  • способност за анализиране и оценяване на протичащите икономически и социални промени в туристическия сектор;
  • креативност и инициативност за прилагане на усвоените знания и умения в реална бизнес среда;
  • разширяване и доразвиване на знанията, придобити по време на обучението; 
  • самостоятелно общуване в чуждоезикова среда; 
  • умения за работа с информационни и комуникационни системи.

6.2. Компетентности за учене

    Обучението в специалността формира у студентите компетентност за оценка на собствените им квалификация и придобити знания. Те придобиват умения за планиране и актуализиране на необходимите им знания за повишаване на квалификацията им.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

   Студентите от специалност „Икономика на туризма“ придобиват компетенции за работа в екип и ръководене на групи, водене на преговори и делови комуникации на мултинационално ниво. Формират компетентности за управление на взаимоотношенията с туристите, необходими на всички туристически длъжности.

6.4. Професионални компетентности

Професионалните компетентности се изразяват в:
  • прилагане на финансови инструменти и техники за анализ;
  • използване на статистически методи и модели за оценяване;
  • интерпретиране и прилагане на нормативната уредба, както и способите за национално и международно регулиране на туризма;
  • отчитане на спецификите в дейността на различните туристически предприятия и мястото им в системата на туризма;
  • прилагане на съвременни информационно-комуникационни системи в туризма.

7. Кратка характеристика на академичния състав

   Обучението по специалност „Икономика на туризма“ се обезпечава от  активен, иновативен, ерудиран и непрекъснато развиващ се хабилитиран и нехабилитиран академичен състав, стремящ се да поддържа високо ниво на професионална подготовка и компетентност при съблюдаване изискванията на националните и европейските образователни стандарти. Академичният състав има участия в различни форми на международна мобилност, вкл. програма „Еразъм+“ на ЕС, както и мобилност по двустранни договори на СА “Д. А. Ценов” с чуждестранни университети и образователни институции, участва в туристически сдружения и работни групи към Министерството на туризма.

8. Професионална реализация

  Студентите от специалност „Икономика на туризма“ получават професионална реализация в:

  • туристически компании и отделни предприятията от туристическата индустрия;
  • държавна и общинска администрация;
  • неправителствени организации;
  • oрганизации за управление на туристическите райони и туристическите информационни центрове.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

     Образователно-квалификационната степен на завършилите специалността е “бакалавър”, а квалификационното наименование – “бакалавър по икономика”.