Квалификационна характеристика
на специалност "Икономика на търговията"

1. Обща характеристика на специалността

    Обучението на студенти по специалност „Икономика на търговията” се осъществява в съответствие с изискванията на Закона за висшето образование, Наредбата за държавните изисквания за придобиване на висше образование и Правилниците за организация на учебния процес на Стопанска академия „Д. А. Ценов” - Свищов за придобиване на образователно-квалификационна степен „бакалавър” в професионално направление 3.8. „Икономика”.

    Студентите, обучавани в специалност „Икономика на търговията“, овладяват широпрофилни теоретични знания и практически умения, придобиват ключови професионални компетенции за упражняване на професии и длъжности в специализирани търговски предприятия и в предприятия от други сектори на икономиката, развиват способности за адаптивност към изменящите се изисквания на пазара на стоки или услуги. Обучението по специалността осигурява условия за образователна мобилност на студенти, в т.ч. международна сравнимост на получаваните знания и придобитите умения. Съдържанието на учебните дисциплини, включени в учебния план, отразява актуални и значими въпроси на търговската наука и практика, което позволява на завършилите специалността да са конкурентоспособни на трудовия пазар.

2. Образователни цели

    Основополагащите образователни цели на обучението по специалността „Икономика на търговията” са:

•      да удовлетворява потребностите на бизнеса и на публичния сектор от висококвалифицирани специалисти, притежаващи способности и умения за работа в динамично променяща се бизнес среда;

•  да осигурява конкурентоспособен професионално-квалификационен профил и рейтинг на завършилите специалисти по търговия от Стопанска академия „Д. А. Ценов” - Свищов;

•      да отразява международния опит и практика в развитието на обучението на специалисти в областта на търговията;

•      да осигурява свобода на изборност на учебните дисциплини от страна на студентите;

•      да прилага кредитната система и да осигурява възможности за обучение в по-висока образователно-квалификационна степен и за обучение през целия живот.

    Обучението по специалността „Икономика на търговията” съчетава задълбочено теоретично изясняване на протичащите търговски процеси и дейности, тяхната организация и управление с практическо адаптиране на конкретни организационни, методически и технологични решения.

3. Организация и продължителност на обучението

    Обучението по специалността „Икономика на търговията“ е организирано в съответствие с учебния план, който включва: задължителни, избираеми и факултативни учебни дисциплини. В съответствие с Наредба №21 за прилагане на система за натрупване и трансфер на кредити във висшите училища, общият брой кредити в учебния план на специалността е 240. Продължителността на обучението по специалността за придобиване на образователно-квалификационна степен „бакалавър“ е със срок на подготовка 4 години, включващи 8 семестъра. Обучението завършва с държавен изпит по специалността.

4. Знания

    Студентите, обучавани по специалността „Икономика на търговията”, придобиват знания, насочени към:

  • овладяване на фундаментални и специализирани теоретични знания в областта икономиката на търговията, отразяваща системата от икономически отношения в сферата на обмена на стоките и услугите;
  • притежаване на задълбочени и целенасочени знания, свързани с най-новите достижения в търговската наука и практика;
  • самостоятелно интерпретиране на придобитите знания за протичащите икономически процеси и явления, непосредствено свързани с пазарната реализация на стоките или услугите;
  • критично възприемане на теоретични идеи, концепции и подходи към търговията като бизнес дейност, осъществявана както от специализирани търговски предприятия, така и от предприятия от другите сектори на икономиката;
  • разбиране и изразяване на отношение на различни мениджърски равнища – икономика, сектор, предприятие, по търговски въпроси за ефективно осъществяване на процесите и дейностите на покупко-продажба на стоки и услуги;
  • аналитично интерпретиране на организацията и технологията на доставките и продажбите на стоки и услуги;
  • разширяване на специализираните практически знания за адаптиране към търговската бизнес активност по придвижване на стоките и услугите от производителите до крайните потребители.

5. Умения

    По време на обучението студентите от специалност „Икономика на търговията” придобиват практически умения и тренинг за:

•   прилагане на методи и средства за вземане на решения за сключване на търговски сделки за покупко-продажба, за водене на търговски преговори;

•  демонстриране на логическо мислене и проявяване на новаторски подходи за управление на търговските дейности на равнище търговски обекти, териториални системи и публичния сектор;

•  осъществяване на борсови операции, анализиране и прогнозиране на търгуваните борсови активи;

•   управление на публична и частна собственост, разглеждане на възможности за концесии и публично-частни партньорства;

•   провеждане на акции по стимулиране на продажбите и създаване на връзки с обществеността, извършване на представителни и посреднически операции;

•   разработване на бизнес планове и осъществяване на собствен търговски бизнес.

6. Компетентности

6.1. Самостоятелност и отговорност

    Компетентностите за самостоятелност и отговорност могат да се сведат до следните:

•      притежаване на способности за административно управление на сложни професионални дейности в търговията, включително на екипи и ресурси, посредством: проявяване на висока продуктова, пазарна и конкурентна  грамотност за анализиране и оценяване на концентрацията и капацитета на търговските мрежи, за диференциране на характеристиките на марките/асортиментите, както и демонстриране на ефективно управление на екипи;

•      поемане на отговорности при вземане на решения в сложни бизнес условия, при отчитане влиянието на различни взаимодействащи си и трудно предвидими фактори, свързани с: анализиране, планиране и прогнозиране на търговските разходи и приходи, в т.ч. използване на метрики за определяне на рентабилността на търговския бизнес;

•      проявяване на творчество и инициативност в управлението на търговската дейност чрез: дефиниране на иновативни търговски цели – обемни, дистрибуционни, мърчандайзингови; обобщаване на пазарните тенденции и изграждане на визия за търговските обекти и за клиентите; създаване на търговски презентационни модели;

•      преценяване на необходимостта от обучение и развитие на търговския персонал с цел повишаване на екипната ефективност.

6.2. Компетентности за учене

    Компетентностите за учене намират израз в:

•   последователно оценяване на собствената квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и тяхното мултиплициране в търговския бизнес;

•   планиране на необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната квалификация в унисон с променящата се търговска конюнктура.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

    Комуникативните и социалните компетентности се проявяват в:

•      формулиране и ясно излагане на търговски идеи пред експерти, специалисти, конкуренти;

•      изразяване на отношение и разбиране по търговски въпроси чрез демонстриране на търговска асертивност и отстояване на търговска позиция; организиране и планиране на комуникациите с доставчици, посредници, клиенти и конкуренти;

•      проявяване на широк личен мироглед и показване на солидарност с изискванията на доставчиците, посредниците и клиентите;

•      пълноценно общуване на някои от най-разпространените европейски езици при водене на търговски визити, формулиране на търговски предложения, убеждаване и справяне с възражения.

6.4. Професионални компетентности

    Професионалните компетентности се изразяват в:

•   събиране, класифициране, оценяване и интерпретиране на данни, свързани с управлението на доставките и продажбите, както и изграждане и контрол на репортинг процеси;

•   прилагане на придобитите знания и умения в нови или непознати условия при оценяване на търговските алтернативи за разширяване на клиентската мрежа и на асортимента на търговските обекти; владеене на различни комуникационни стилове и на типове поведенчески модели; прилагане на разнообразни методи за убеждаване на доставчиците, посредниците и клиентите, за аргументиране и водене на търговски преговори;

•   проявяване на способност за анализиране в по-широк контекст чрез използване на разнообразен набор от търговски инструменти;

•   използване на нови стратегически подходи, формиране и изразяване на собствено мнение по проблеми от корпоративната социална отговорност и бизнес етиката.

7. Кратка характеристика на академичния състав

    Обучението на студентите от специалността „Икономика на търговията“ се осъществява от хабилитиран и нехабилитиран състав, притежаващ научна специалност и/или компетенции по „Икономика и управление (търговия)“.

    Преподавателите от катедрата непрекъснато повишават резултатността и ефективността на учебно-преподавателската и научноизследователската дейности при обогатяване на връзката „образование – наука – бизнес“. Провеждат се задълбочени и целенасочени изследвания по актуална икономическа проблематика на: търговията, като част от икономическата наука, отразяваща сложността на системата от отношения в сферата на обмена на стоки и услуги; търговския бизнес, представляващ приложен аспект на тази наука.

8. Професионална реализация

    Завършилите специалността „Икономика на търговията” могат да получат професионална реализация, като: икономисти; ръководители в търговия на едро и дребно; ръководители снабдяване, дистрибуция и сродни на тях; ръководители по продажби и маркетинг; ръководители в бизнес услугите и административните дейности; стопански и административни специалисти.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

    След успешно обучение и полагане на държавен изпит, студентите от специалност „Икономика на търговията“ придобиват образователно-квалификационната степен „бакалавър“. Завършилите специалността получават диплома за професионална квалификация „бакалавър по икономика“.