Уебинар за представяне на изследователски резултати по Проект №1-2025 се проведе в Стопанска академия
На 19 октомври 2025 г. в Стопанска академия „Д. А. Ценов“ – Свищов се проведе уебинар на тема: „Дигиталната трансформация на търговията и потребителските модели на онлайн покупка“. Научното събитие бе организирано в хибриден формат – присъствено в специализиран кабинет по търговия и чрез видеоконферентна връзка. Форумът е планувана дейност за представяне на получени резултати по Научноизследователски проект (едногодишен) №1-2025 „Модели на поведение на потребителите при покупка в условия на дигитална трансформация на търговията“. Проектното предложение е финансирано по конкурсна процедура към Института за научни изследвания от държавна субсидия за присъща на висшето училище научна дейност. Съставът на екипния проект включва преподаватели от катедра „Търговски бизнес“ и студенти, обучавани по специалност „Икономика на търговията“, ОКС „бакалавър“. Мероприятието събра 31 участници – преподаватели, студенти и представител от практиката.
В рамките на уебинара бяха представени изследователски резултати от реализацията на проекта. Съблюдаваната проектна цел позволи достигане до сентенцията, че нарастващото използване на дигитални технологии има преобразяващо въздействие както върху бизнеса на търговците, така и върху потребителските модели на поведение. Търговските решения търсят възможности за управление на всеки етап от потребителското изживяване. Използването на интернет на нещата (IoT), софтуерна и мрежова свързаност позволява да се събират и обменят данни. Дигиталните платформи и усъвършенстващите се анализи на големи данни (Big Data) генерират нови прозрения за предпочитанията на потребителите. Напредъкът в областта на изкуствения интелект (AI) също трансформира моделите на покупка и средата на пазаруване по начини, по които другите технологии не могат.
Присъстващите на научното събитие се запознаха с основни резултати от проведено проучване на български потребители, които използват интернет за осъществяване на онлайн покупка на стоки и услуги, включително от стоковата група на облеклото. За целта екипът на проекта разработва структурирана онлайн анкетна карта, чието провеждане се осъществява чрез възможностите на платформата Google Forms. Данните са събрани в периода месец юни – юли 2025 г. Методологичната рамка на изследването преминава през фази на анализа, свързани с: базови социално-демографски характеристики на потребителите респонденти; методите на пазаруване и използване на интернет; влиянието на социалните мрежи и дигиталната идентичност; критериите, определящи онлайн покупката на облекло; провеждането на регресионен и корелационен анализ на данни със статистически софтуерен продукт за изследване на връзки и зависимости.
В научния форум участва със споделяне на мнение по темата представител на практиката – Милен Сакакушев, изпълняващ длъжностна позиция по офлайн и онлайн продажби в търговско предприятие от местния бизнес. За неговата професионална подготвеност допринася успешно защитена през 2017 г. дисертация по докторска програма „Икономика и управление (търговия)“. Присъединилите се към уебинара студенти имаха възможността да изразят удовлетвореност от представената информация. Събитието завърши с обобщението, че едно от най-значимите въздействия на дигиталната трансформация на търговията е способността на търговците да предлагат силно персонализирани преживявания при пазаруване. Така, в условията на дигитална икономика потребителят се превръща в основна ценност.