Работен семинар за лидерски екипи и Трета транснационална среща по проект EMstep в Италия
Работен семинар за лидерски екипи (директори и учители) и Трета транснационална среща по проект 2023-2-TR01-KA220-SCH-000170568 „Овластяване на учителите в средните училища за социално включване чрез професионално развитие, базирано на наблюдение“ се проведе в дните 23-25 септември 2025 г. във Флоренция (Италия).
В събитието взеха участие представители на всички партньори по проекта: EGE University (Измир, Турция), СА „Д. А. Ценов“ (Свищов, България), Oslo Metropolitan University (Осло, Норвегия), Universidade do Porto (Порто, Португалия), Academia, izobrazevanje in druge storitve d.o.o. (Марибор, Словения) и домакините от Me We Istituto di ricerca innovativa srl (Флоренция, Италия). От името на Стопанска академия участници бяха гл. ас. д-р Юлиян Господинов (ръководител на проекта за Академията и изследовател), доц. д-р Михаил Чиприянов (изследовател) и гл. ас. д-р Надежда Веселинова (изследовател).
Форумът бе открит от кмета на община Флоренция Сара Фунаро, която поднесе приветствие към всички участници.
Основен фокус на внимание беше провеждането на работен семинар, предназначен за лидерските екипи от партниращите училища от шестте страни (за България: Средните училища „Димитър Благоев“, „Николай Катранов“ и „Цветан Радославов“ - Свищов). По проекта бе заложено участието на по двама души от всяко училище (директор и учител или двама учители). Присъствие в него взеха четири учителки: Жана Костякова-Георгиева и Лиляна Любенова (СУ „Д. Благоев“), както и Йорданка Илиева и Албена Младенова (СУ „Н. Катранов“), а представителите от СУ „Цв. Радославов“ се включиха онлайн.
Работният семинар се проведе на английски език и с интензивна работна програма, която включваше редица тематични сесии, модерирани от всички партниращи организации, в т.ч. и от Юлиян Господинов от Стопанска академия. Сред разискваните теми бяха:
- Да се опознаем взаимно;
- Практики за наблюдение на класната стая;
- Симулация в класната стая;
- Разговор преди провеждане на наблюдение в класната стая;
- Разговор след проведено наблюдение в класната стая и саморефлексия на учителя;
- Професионално развитие: неформално наблюдение за подкрепа на учителите (управление на класа от учителя, рефлексивен диалог);
- Програма за професионално развитие: анализ на нуждите въз основа на наблюдение, планиране и прилагане на програми за професионално развитие.
По време на отделните сесии участниците бяха разпределяни както в смесени екипи, така и по националност. Това позволи споделяне на опит, взаимно опознаване и изграждане на неформални мрежи, при активно включване на всички учители и силен интерес от тяхна страна.
След приключване на работния семинар партньорите проведоха и Третата транснационална среща. На нея всяка организация отчете постигнатия напредък, обсъдени бяха организационни въпроси по подготовката и изпълнението на предстоящите дейности, съгласуваха се срокове и индикатори.