Публична лекция на тема „Финансова грамотност в България“ изнесе доц. д-р Александрина Александрова

На 03.12.2025 г. в зала „Ректорат“ на Стопанската академия се проведе публична лекция, организирана от екипа на катедра „Обща теория на икономиката“. Темата на събитието бе „Финансова грамотност в България“, а лектор – доц. д-р Александрина Александрова, преподавател към катедрата-организатор.
Доцент д-р Александрина Александрова обяснява диаграми и концепции по време на лекция за финансова грамотностГрупа слушатели в аудиторията по време на публична лекция за финансова грамотност
Лекцията започна с дефинирането на основните концепции – финансово образование, финансова грамотност (ФГ) и финансов капацитет като доц. Александрова подчерта, че финансовата грамотност е многоизмерна концепция, която надгражда финансовото образование и включва способността за практическо прилагане на знанията, т.е. когнитивният елемент. Поставен бе фокус върху макроикономическата значимост на финансовата грамотност в качеството ѝ на ключов фактор за икономическа стабилност, финансово приобщаване и устойчиво развитие. Доц. Александрова подчерта, че финансово грамотните индивиди намаляват системни рискове като свръхзадлъжнялостта и допринасят за икономическия растеж и иновациите. Беше разгледано фундаменталното значение на ФГ за прекъсване на цикъла на бедност, както и връзката между финансовата грамотност и въглеродния отпечатък на индивидите.
Лекторът представи данни за равнището на финансовата грамотност в световен мащаб, в Европейския съюз и в България като подчерта, че глобалното ниво е сравнително ниско – едва 1/3 от възрастното население е финансово грамотно. На равнище ЕС – скандинавските държави са с най-висока финансова грамотност докато страните от Югоизточна Европа (вкл. България) са с резултати под средните за ЕС. България значително изостава в темповете на настигане на страните от ЕС като по данни от S&P Global FinLit Survey (2014 г.) 35% от възрастното население е финансово грамотно, при средното за ЕС - 52%. Според OECD/INFE (2020 г.), България постига 58 от 100 точки по финансови познания, което е под средното за ЕС (64 т.). Като основно предизвикателство беше посочена необходимостта от по-ефективно въвеждане на финансовото образование във формалната образователна система.
Слайд от презентацията  представящ темата на публичната лекция – финансова грамотност  с илюстрации на пари и лупаДоцент д-р Александрина Александрова обяснява диаграма  представяща ключови финансови категории и показатели по време на лекция
Доц. Александрова представи и резултати от авторово емпирично изследване на ФГ на възрастното население в България, което потвърждава, че равнището на образованието на индивидите е предопределящо за тяхната финансова грамотност. В същото време, едва 26,7% от анкетираните оценяват държавната политика в тази област като ефективна. Лекторът очерта и недостатъците на държавната политика, сред които са липсата на цялостно периодично изследване на нивото на ФГ и закъснялото въвеждане на финансовото образование в училищата.
Публичната лекция завърши с конкретни препоръки за провеждане на периодични национални проучвания за проследяване на напредък и имплементиране на задължителен, практически ориентиран учебен модул по финансово образование от ранна училищна възраст, който да включва интерактивни дейности и казуси от реалния живот.