Пета кръгла маса, посветена на чуждоезиковото обучение и многоезичието се проведе в Свищовската академия
Катедра „Чуждоезиково обучение“ при Стопанска академия „Димитър А. Ценов“ проведе кръгла маса „Бизнес лингва – актуални проблеми на чуждоезиковото обучение и многоезичието“. Научният форум се организира за пета поредна година и събра преподаватели от сферата на висшето образование от страната и чужбина. В него, присъствено и онлайн, участваха около 30 изследователи и преподаватели от България, Великобритания, Молдова и Украйна. Кръглата маса бе първият научен форум, който се проведе след официалното откриване на новата учебна 2025/2026 година, и бе организирана по проект с ръководител ст. преп. д-р Радка Василева – научен секретар на катедрата.
Ръководителят на катедра „Чуждоезиково обучение“ – ст. преп. Елка Узунова припомни, че катедрата е създадена в далечната 1952 г. и тазгодишният форум се посвещава на 73-тата й годишнина. „Катедрата е изминала дълъг път през тези години. С достойни намерения, с педагогически опит и с висока компетентност в професионален план създаваме кадри, които успешно се реализират с владеенето на чужди езици и благодарение на чуждоезиковото си обучение преодоляват междукултурни и междуезикови бариери в реализацията и в граденето на бъдещата си кариера“, каза ст. преп. Елка Узунова и откри кръглата маса.
Приветствие към организаторите и участниците поднесе ректорът доц. д-р Марин Маринов. Той подчерта важната роля на катедра „Чуждоезиково обучение“ и актуалността на темата на научния форум, който заема важно място в научния календар на Академията. Приветствия и поздравителни адреси поднесоха също директорът на Института за научни изследвания към СА „Д. А. Ценов“, присъстващите зам.-ректори, деканът на факултет „Финанси“, в чиято структура е катедрата-домакин, председателят на Съюза на учените в България – клон Свищов, ръководители на катедри. Те подчертаха, че съвременното образование е немислимо без овладяването на чужди езици, които са основата за междукултурния обмен. Както при преподавателите, така и при студентите е немислимо да се извършват качествени научни изследвания, да се реализират участия в международни форуми, партньорства и обмен на добри практики без владеенето на чужди езици и умения за общуване в междуезична среда.
Сред дискутираните теми на кръглата маса бяха: дигиталните средства за развиване на чуждоезиковите фонетични умения на студентите; слушането като ключова компетентност при изграждане на стратегии за мултикултурна комуникация; развиване на мотивацията на студентите за изучаване на различни езици; прагматиката като новоразвиващо се направление в съвременната лингвистика; ролята на креативността за напредъка в обучението по чужд език; изкуственият интелект в обучението по чужд език за специални цели; интелигентни инструменти за интелигентни думи: мобилните речници в обучението по бизнес английски език; стремеж към постигане на бързи резултати и чуждоезиково обучение; учене на езици с помощта на мобилни устройства; сравнителен анализ на предизвикателствата при преподаването на английски език на китайски и урдуговорящи студенти в университети в Обединеното кралство; революционизиране на образованието за дигиталната ера; икономическата стойност на бизнес езиковото обучение; интеркултурната комуникация като фактор за успешното усвояване на български език; езиковата компетентност и образователните изисквания към персонала в туристическите предприятия; многоезичието като средство за по-добра интеркултурна комуникация и др.
Основните тенденции, очертани в рамките на дискусията, свидетелстват за дълбоки проблеми в разбирането за ролята на езиците в образованието, бизнеса, културата и обществото. Участниците в кръглата маса се обединиха около становището, че чуждоезиковото обучение и многоезичието са не просто образователни предизвикателства, а стратегическа инвестиция в бъдещето.
Представените за форума разработки ще бъдат публикувани в електронен сборник с ISSN регистрацияпред Национална библиотека „Св. Св. Кирил и Методий“ и НАЦИД, и книжно тяло със собствен издателски номер. Сборникът с резюмета от разработките и програмата на форума ще бъдат публикувани като самостоятелно издание с ISBN.