Магистърска програма "Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)"
/към специалност "Индустриален бизнес и предприемачество"/

Професионално направление: Икономика

Магистърска програма “Бизнес иновации и мениджмънт” към катедра „Индустриален бизнес и предприемачество” стартира през 2022 г. във връзка с изпълнението на проект №BG05M2OP001-2.016-0004-C01 „Икономическото образование в България 2030“, финансиран по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж”, процедура „Модернизация на висшите училища“, код на процедура: BG№05M2OP001-2.016, съфинансиран от ЕС чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове. Магистърската програма се развива съвместно с Университета за национално и световно стопанство – София. Тя е предназначена за обучение на студенти, придобили образователно-квалификационна степен „Бакалавър” или „Магистър” в професионални направления 3.7. Администрация и управление, 3.8. Икономика или 3.9. Туризъм. В нейния учебен план са включени дисциплини, осигуряващи на студентите базисни знания по икономика и мениджмънт, и дисциплини за специализирана професионална подготовка.

Основните цели са обучаващите се в магистърска програма “Бизнес иновации и мениджмънт” да получат фундаментални знания по икономика и мениджмънт с фокус иновациите в бизнеса и умения за практическото им използване, както и осигуряването на високи професионални умения и навици, гарантиращи добра професионална подготовка на икономисти-мениджъри за успешно управление на бизнес организациите в икономиката.

Подготовката на студентите се осъществява по учебна документация, съобразена със съвременните теоретични направления и потребностите на бизнеса. Учебното съдържание на дисциплините е в съответствие с магистърски програми, предлагани на европейския образователен пазар, което е благоприятна предпоставка за обмяна на студенти и трансфериране на кредити в рамките на Европейския съюз. Учебният процес протича в редовна форма с модулни елементи на електронно обучение. Чрез използването на експертния потенциал на академични преподаватели от две висши училища – лидери в обучението по икономика, администрация и мениджмънт, на специалисти от практиката, както и базирайки се на достиженията в областта на информационните технологии, се предоставя възможност за повишаване качеството на учебния процес на база съвместни ресурси и дигитална среда за обучение. Практическата насоченост на подготовката е от ключово значение за постигане целите на магистърската програма, поради което обучението е съобразено с изискванията, които бизнесът предявява към мениджъра в областта на бизнес иновациите. Темите по отделите дисциплини са подкрепени с разработени симулационни модели, казуси, проектни задания, тестови задачи и др. Използва се специализиран софтуер. Учебното съдържание е дигитализирано, достъпно на специализирана електронна платформа.

Продължителността на обучението за образователно-квалификационна степен „магистър” в редовна е два семестъра, всеки от които включва по два модула. В първия семестър се изучават 5 задължителни дисциплини. За студентите, завършили други бакалавърски специалности или магистърски програми, се предлага допълнителна специализираща дисциплина от учебния план на специалността в ОКС „бакалавър“. Вторият модул включва изучаването на 3 дисциплини – една задължителна и две избираеми от два избираеми блока (всеки от които включва 4 дисциплини). Вторият модул на втори семестър е свързан с разработването на дипломна работа. Обучението завършва със защита на дипломна работа пред комисия от хабилитирани преподаватели от СА „Д. А. Ценов“ и УНСС – София, с включени представили на практиката.

Чрез обучението по дисциплините, включени в учебния план, студентите получават съвременни фундаментални и специализирани знания по: Иновационен мениджмънт, Иновационно предприемачество, Планиране на иновациите, Управление на иновационни екипи и комуникации, Управление на знанията, Организация на индустриалното предприятие, Стратегически маркетинг, Крос-индустриални иновации и крос-индустриални бизнес модели, Дигитални иновации, Е-маркетинг, Принципи на управлението, СУЧР в иновативните фирми, Организационна промяна, Одитинг и финансов контрол и Корпоративна социална отговорност. Успоредно с преподаването на теоретични знания, у студентите се формират умения за тяхното практическо използване. Съобразно профила на магистърския блок възпитаниците на програмата притежават практически умения за прилагане на методи и техники за планиране, организиране и управление на процесите, свързани с иновационното развитие на бизнес организациите. По конкретно у студентите се формират креативно и иновационно мислене, предприемачески и лидерски умения, екипни и комуникационни умения, умения за разработване, анализиране и оценяване на иновационни проекти, за прилагане на адекватни бизнес решения в областта на мениджмънта и бизнес развитието чрез иновации, консултантски умения и др.

Обучаваните в магистърска програма „Бизнес иновации и мениджмънт” студенти получават практически навици и компетентности като:

1.1. Самостоятелност и отговорност: да притежават способност за разработване/формулиране на идеи, препоръки и конкретни предложения и решения, свързани с бизнес иновациите и тяхното управление в организациите; да развият лидерски качества; да поемат отговорности при вземането на адекватни мениджърски решения в сферата на бизнес иновациите; да проявяват творчество и инициативност в процеса на разработване на иновационни стратегии, проекти и програми.

1.2. Компетентности за учене: да формират нови знания на базата на динамично променящи се бизнес потребности и изисквания; да прилагат и развиват придобитите знания и умения в областта на фирмения мениджмънт и използване на бизнес иновациите с цел успешно организационно развитие в нови или непознати условия; да повишават и разширяват своята професионална квалификация.

1.3. Комуникативни и социални компетентности: да формулират и излагат собствени идеи, проблеми и решения в областта на общото управление и управлението на бизнес иновациите; да изграждат добри комуникационни навици; да работят в екип при разработването на конкретни иновационни стратегии, проекти и програми или решаването на определени проблеми в бизнес структурите, свързани с управлението на бизнес иновациите на фирмено ниво.

1.4. Професионални компетентности: да прилагат конкретни модели на фирмено управление и управление на бизнес иновациите на организационно ниво; да събират, систематизират, обработват, анализират и обобщават информация за бизнес иновационните  процеси и структури, с цел тяхното ефективно управление; да изготвят задълбочени анализи, свързани с иновационния мениджмънт; да правят обективна оценка на процеси, събития, явления в областта на иновационното развитие и управлението на бизнес иновациите; да използват нови, съвременни подходи, методи, модели в иновационния мениджмънт; да разработват предприемачески планове за разработване, внедряване и процесно управление на фирмените бизнес иновации; да конструират модел за управление на фирмената собственост; да инициират и реализират иновационни и аутсорсинг проекти; да идентифицират, диагностицират и оценяват иновационните рискове; да формулират и реализират дългосрочна иновационна политика; за прилагат корпоративна социална отговорност в контекста на фирмените бизнес иновации.

Студентите, завършили обучението си в МП „Бизнес иновации и мениджмънт”, придобиват квалификация, която ги прави конкурентоспособни на трудовия пазар и им гарантира успешна професионална реализация в: български и чуждестранни предприятия от различни сектори на икономиката; български и чуждестранни бизнес организации/центрове в областта на консултантската и експертната дейност; различни научни и образователни институции; други области на националното стопанство. Завършилите магистърската програма студенти могат да кандидатстват за продължение на обучението си в образователна и научна степен „доктор“. Придобилите магистърска степен възпитаници на програма „Бизнес иновации и мениджмънт ” могат да реализират успешна трудова кариера в рамките на редица професии и длъжности. Такива са: корпоративен и/или иновационен мениджър, индустриален предприемач, консултант, технологичен посредник, производствен аналитик, държавен експерт в министерства, ведомства, областни и общински администрации, производствен директор и др. Получените знания и уменията, формирани по време на обучението, са надеждна основа и за планиране, организиране и управление на собствен/иновационен бизнес.

Образователно-квалификационната степен на завършилите магистърска програма „Бизнес иновации и мениджмънт” е „магистър”, а професионалната квалификация – „магистър по икономика”.

Квалификационна характеристика

Учебен план:
*Забележка
СН (също направление) :: Редовна – Организира се прием един път годишно. Обучението започва през втората половина на месец Септември.
СН (също направление) :: Дистанционна – Организира се прием два пъти годишно. Обучението започва в началото на месец Март и на месец Октомври.
ДН (друго направление) :: Дистанционна – Организира се прием един път годишно. Обучението започва в началото на месец Октомври.
ПБ (професионален бакалавър) :: Дистанционна – Организира се прием един път годишно. Обучението започва в началото на месец Октомври.