Магистърска програма "Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)"
/към специалност "Индустриален бизнес и предприемачество"/
Професионално направление: Икономика
Магистърска
програма “Бизнес иновации и мениджмънт” към катедра „Индустриален бизнес и
предприемачество” стартира през 2022 г. във връзка с изпълнението на проект №BG05M2OP001-2.016-0004-C01 „Икономическото
образование в България 2030“, финансиран по ОП „Наука и образование за
интелигентен растеж”, процедура „Модернизация на висшите училища“, код на
процедура: BG№05M2OP001-2.016, съфинансиран от ЕС чрез Европейските структурни
и инвестиционни фондове. Магистърската програма се развива съвместно с
Университета за национално и световно стопанство – София. Тя е предназначена за обучение
на студенти, придобили образователно-квалификационна степен „Бакалавър” или
„Магистър” в професионални направления 3.7. Администрация и управление, 3.8.
Икономика или 3.9. Туризъм. В нейния
учебен план са включени дисциплини, осигуряващи на студентите базисни знания по
икономика и мениджмънт, и дисциплини за специализирана професионална
подготовка.
Основните цели са
обучаващите се в магистърска програма “Бизнес иновации и мениджмънт” да получат
фундаментални знания по икономика и мениджмънт с фокус иновациите в бизнеса и умения за
практическото им използване, както и осигуряването на високи
професионални умения и навици, гарантиращи добра професионална подготовка на икономисти-мениджъри за успешно
управление на бизнес организациите в икономиката.
Подготовката на
студентите се осъществява по учебна документация, съобразена със съвременните
теоретични направления и потребностите на бизнеса. Учебното съдържание на
дисциплините е в съответствие с магистърски програми, предлагани на европейския
образователен пазар, което е благоприятна предпоставка за обмяна на студенти и
трансфериране на кредити в рамките на Европейския съюз. Учебният процес протича
в редовна форма с модулни елементи на електронно обучение. Чрез използването на експертния потенциал на
академични преподаватели от две висши училища – лидери в обучението по
икономика, администрация и мениджмънт, на специалисти от практиката, както и базирайки
се на достиженията в областта на информационните технологии, се предоставя
възможност за повишаване качеството на учебния процес на база съвместни ресурси
и дигитална среда за обучение. Практическата насоченост на подготовката е от
ключово значение за постигане целите на магистърската програма, поради което
обучението е съобразено с изискванията, които бизнесът предявява към
мениджъра в областта на бизнес иновациите. Темите по отделите дисциплини са
подкрепени с разработени симулационни модели, казуси, проектни задания, тестови
задачи и др. Използва се специализиран софтуер. Учебното съдържание е
дигитализирано, достъпно на специализирана електронна платформа.
Продължителността на обучението за
образователно-квалификационна степен „магистър” в редовна е два семестъра,
всеки от които включва по два модула. В първия семестър се изучават 5
задължителни дисциплини. За студентите, завършили други бакалавърски
специалности или магистърски програми, се предлага допълнителна специализираща
дисциплина от учебния план на специалността в ОКС „бакалавър“. Вторият модул включва
изучаването на 3 дисциплини – една задължителна и две избираеми от два
избираеми блока (всеки от които включва 4 дисциплини). Вторият модул на втори
семестър е свързан с разработването на дипломна работа. Обучението завършва със
защита на дипломна работа пред комисия от хабилитирани преподаватели от СА „Д.
А. Ценов“ и УНСС – София, с включени представили на практиката.
Чрез обучението по
дисциплините, включени в учебния план, студентите получават съвременни фундаментални
и специализирани знания по: Иновационен
мениджмънт, Иновационно предприемачество, Планиране на иновациите, Управление
на иновационни екипи и комуникации, Управление на знанията, Организация на
индустриалното предприятие, Стратегически маркетинг, Крос-индустриални иновации
и крос-индустриални бизнес модели, Дигитални иновации, Е-маркетинг, Принципи на
управлението, СУЧР в иновативните фирми, Организационна промяна, Одитинг и
финансов контрол и Корпоративна социална отговорност. Успоредно с
преподаването на теоретични знания, у студентите се формират умения за тяхното
практическо използване. Съобразно профила на магистърския блок възпитаниците на
програмата притежават практически умения за прилагане на методи и техники за планиране, организиране и управление на
процесите, свързани с иновационното развитие на бизнес организациите. По
конкретно у студентите се формират креативно и иновационно мислене, предприемачески
и лидерски умения, екипни и комуникационни умения, умения за разработване,
анализиране и оценяване на иновационни проекти, за прилагане на адекватни
бизнес решения в областта на мениджмънта и бизнес развитието чрез иновации,
консултантски умения и др.
Обучаваните в
магистърска програма „Бизнес иновации и мениджмънт” студенти получават
практически навици и компетентности като:
1.1. Самостоятелност и отговорност: да притежават способност за
разработване/формулиране на идеи, препоръки и конкретни предложения и решения,
свързани с бизнес иновациите и тяхното управление в организациите; да развият
лидерски качества; да поемат отговорности при вземането на адекватни
мениджърски решения в сферата на бизнес иновациите; да проявяват творчество и
инициативност в процеса на разработване на иновационни стратегии, проекти и
програми.
1.2. Компетентности за учене: да формират нови знания на базата на динамично
променящи се бизнес потребности и изисквания; да прилагат и развиват
придобитите знания и умения в областта на фирмения мениджмънт и използване на
бизнес иновациите с цел успешно организационно развитие в нови или непознати
условия; да повишават и разширяват своята професионална квалификация.
1.3. Комуникативни и социални компетентности: да формулират и излагат собствени идеи, проблеми и
решения в областта на общото управление и управлението на бизнес иновациите; да изграждат добри комуникационни
навици; да работят в екип при
разработването на конкретни иновационни стратегии, проекти и програми или
решаването на определени проблеми в бизнес структурите, свързани с управлението
на бизнес иновациите на фирмено ниво.
1.4. Професионални компетентности: да прилагат конкретни модели на фирмено управление
и управление на бизнес иновациите на организационно ниво; да събират, систематизират, обработват, анализират и обобщават
информация за бизнес иновационните процеси
и структури, с цел тяхното ефективно управление; да изготвят задълбочени анализи, свързани с иновационния
мениджмънт; да правят обективна
оценка на процеси, събития, явления в областта на иновационното развитие и
управлението на бизнес иновациите; да
използват нови, съвременни подходи, методи, модели в иновационния мениджмънт; да разработват предприемачески планове
за разработване, внедряване и процесно управление на фирмените бизнес иновации; да конструират модел за управление на фирмената
собственост; да инициират и
реализират иновационни и аутсорсинг проекти;
да идентифицират, диагностицират и оценяват иновационните рискове; да формулират и реализират дългосрочна
иновационна политика; за прилагат
корпоративна социална отговорност в контекста на фирмените бизнес иновации.
Студентите, завършили обучението си в МП „Бизнес иновации и мениджмънт”,
придобиват квалификация, която ги прави конкурентоспособни на трудовия
пазар и им гарантира успешна професионална реализация в: български и
чуждестранни предприятия от различни сектори на икономиката; български и
чуждестранни бизнес организации/центрове в областта на консултантската и
експертната дейност; различни научни и образователни институции; други области
на националното стопанство. Завършилите
магистърската програма студенти могат да кандидатстват за продължение на обучението
си в образователна и научна степен „доктор“. Придобилите магистърска степен
възпитаници на програма „Бизнес
иновации и мениджмънт ” могат да реализират успешна трудова кариера в
рамките на редица професии и длъжности. Такива са: корпоративен и/или
иновационен мениджър, индустриален предприемач, консултант, технологичен
посредник, производствен аналитик, държавен експерт в министерства, ведомства,
областни и общински администрации, производствен директор и др. Получените знания и уменията, формирани по
време на обучението, са надеждна основа и за планиране, организиране и
управление на собствен/иновационен бизнес.
Образователно-квалификационната
степен на завършилите магистърска програма „Бизнес иновации и мениджмънт” е „магистър”, а професионалната
квалификация – „магистър по икономика”.
Квалификационна характеристика
Учебен план: