Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Електронна търговия"
1. Обща характеристика на специалността
В условията на динамична цифрова трансформация икономиката все по-силно се нуждае от висококвалифицирани специалисти, които успешно съчетават икономически познания, управленски умения и дълбоко разбиране на информационните и комуникационни технологии (ИКТ). Магистърската специалност „Електронна търговия“ е създадена, за да отговори на тази потребност, като подготвя кадри с отлична теоретична основа и ключови практически способности за анализ, внедряване и развитие на решения в областта на електронната търговия.
Обучението развива компетенции за изграждане и управление на системи за електронна търговия, организиране на електронни разплащания, създаване и поддържане на електронни магазини, прилагане на дигитален маркетинг и формулиране на цялостни стратегии за онлайн присъствие на компаниите.
Компетентностният профил на магистърската специалност е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
Обучението е насочено към овладяване на задълбочени знания за организацията на електронната търговия и ефективното управление на ИКТ в бизнес контекст. Усвоените умения и практически опит превръщат магистрите в търсени специалисти, способни да се ориентират в динамичната среда на съвременната търговия, да предлагат професионални анализи, обобщения и конкретни решения за приложение на електронната търговия в съвременния бизнес.
Дипломираните магистри имат широки възможности за професионална реализация в бизнеса, търговските и маркетинговите отдели на компании, финансовия сектор и други области в България, Европейския съюз и по света. Допълнително, магистрите с интерес към научноизследователска и преподавателска дейност могат да продължат обучението си в докторска степен.
2. Образователни цели
Основната цел на специалността е да подготви
висококвалифицирани специалисти в областта на електронната търговия и
дигиталния бизнес, способни да използват и управляват съвременни ИТ решения, да
организират електронни търговски дейности и да прилагат стратегически подходи в
съвременната икономическа среда.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението в магистърската специалност е в редовна, задочна и дистанционна форма. Процесът на обучение на студентите магистри се характеризира с:
- отворен характер, с възможности за гъвкавост и динамично обновяване на учебния материал, в съответствие с новите тенденции в развитието на ИТ;
- използване на активни методи на обучение;
- проектен принцип;
- работа в екипи за реализация на проекти;
- формиране на навици за обучение през целия живот.
Обучението продължава:
- за студентите завършили ОКС „бакалавър“ в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Управление и 3.9. Туризъм – два семестъра;
- за студентите завършили ОКС „бакалавър“ в професионални направления различни от 3.8. Икономика, 3.7. Управление и 3.9. Туризъм – четири семестъра;
- за студентите завършили ОКС „професионален бакалавър“ в професионално направление 3.8. Икономика – четири семестъра.
Завършващ етап
в обучението, по избор на студента, е защита на дипломна работа с актуална и
приложима тематика или държавен изпит.
4. Знания
Придобитите знания в специалността съответстват на актуалните изисквания на бизнес практиката и реалностите на дигиталната икономика. Те са систематизирани в няколко ключови предметни области:
- същност, анализ и избор на съвременни бизнес информационни системи;
- анализ и внедряване на решения за електронна търговия;
- интернет маркетинг и дигитални комуникации;
- идентифициране на заплахите и осигуряване на защитена среда за електронна търговия;
- управление на взаимоотношенията с клиентите и ефективно използване на социални мрежи.
Във всяка учебна дисциплина се насърчава развитието на изследователски нагласи и управленски умения. Обучаващата среда е фокусирана върху самостоятелната работа и интегрирането на различни информационни технологии, което подготвя за реални предизвикателства.
5. Умения
В резултат на получените знания и придобитите практически умения, магистрите
трябва да могат да дефинират възможностите и ползите от електронната търговия,
да анализират алтернативите решения, да предлагат подходите и пътищата за
тяхното осъществяване.
Студентите, завършили магистърската специалност може да бъдат организатори и ръководители на ИТ проекти в областта на електронната търговия и електронния бизнес. Те получават компетенции да консултират и управляват дейности, свързани с ефективното използване на ИТ в осъществяването на информационната и маркетинговата политика.
Завършилите магистърската специалност „Електронна търговия” получават компетенции и умения да:
- Идентифицират творчески и анализират критериите и спецификациите, които са подходящи за решаването на конкретни проблеми на електронната търговия;
- Анализират широк обем знание и разбиране на съществените факти, концепции и принципи, свързани със съвременните информационни технологии и възможностите за приложението им в електронната търговия и електронния бизнес;
- Прилагат теоретични знания, практически умения и средства за проектиране, реализиране и оценяване на ефекта от различни информационни технологии.
В процеса на обучение се разработват и се обсъждат конкретни проекти и задачи, осъществявани екипно или индивидуално.
В резултат на придобитите задълбочени знания и активното участие в практически занятия, магистрите развиват набор от ключови умения, които им помагат да се позиционират успешно на пазара на труда:
- дефиниране възможностите и ползите от внедряването на електронната търговия в различни бизнес модели;
- анализиране алтернативни решения за електронна търговия и предлагане на оптимални подходи и пътища за тяхното осъществяване;
- проектирате, реализирате и оценявате ефекта от различни информационни технологии в контекста на електронния бизнес;
- избирате на ефективни решения за създаване и поддържане на електронен магазин, както и осъществяване на управлението му;
- активно участие в ИТ проекти, свързани с организацията на електронната търговия във фирмите, както в ролята на изпълнител, така и на ръководител.
- оценяване на различни варианти за създаване и поддържане на ИТ инфраструктура.
В процеса на обучение активно се разработват и обсъждат конкретни проекти и задачи, които се осъществяват екипно или индивидуално, гарантирайки придобиване на ценен практически опит.
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
- Способност за управление на процесите по внедряване на решения за електронна търговия и управление на екипа, извършващ тези дейности.
- Поемане на отговорност при взимането на решения, отнасящи се до управлението на проект за електронна търговия при трудно предвидими фактори.
- Проява на креативност, инициативност и прилагане на нововъведения във внедряването, поддържането и управлението решения за електронна търговия.
- Преценка на знанията и уменията на специалистите участващи в ИТ проекта; взимане на решения за необходимост от развитие и повишаване на професионалната квалификация на членовете на екипа.
Подготовката на студентите магистри предвижда получаването на необходимите знания в областта на електронната търговия. В процеса на обучение на студентите магистри използват съвременни форми на обучение, които се характеризират с:
- Отворен характер, с възможности за гъвкавост и динамично обновяване на учебния материал, в съответствие с новите явления в бизнес технологиите;
- Използване на активни методи на обучение;
- Проектен принцип;
- Формиране на навици за обучение през целия живот.
6.2. Компетентности за учене
- Осъзнаване на необходимостта от повишаване на своята професионална квалификация, преценявайки знанията и уменията, които притежават, стремеж за тяхното допълване и обогатяване с актуалните тенденции в развитието на ИТ;
- Планират повишаването на професионалната си квалификация.
Наред с теоретичните знания, магистърската специалност предвижда получаването на сериозни професионални навици в областта на съвременните информационни технологии и тяхното управление. Всеки курс предвижда извършване на конкретни практически проучвания, изготвяне на курсови работи и решаване на различни казуси.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
- Формулиране и излагане по разбираем начин на концепции, идеи, предложения за решаване на проблеми в сферата на електронния бизнес пред специалисти и неспециалисти в областта на ИТ;>
- Оценяване и разбиране на различни обстоятелства използвайки количествени и качествени методи, описания и преценки;
- Проявяване на широк мироглед и възможности за работа в екип.
Изключително важно за всеки млад специалист още в процеса на обучение е да придобие необходимите за бъдещата му работа комуникативни и социални компетентности. Това в пълна степен важи за ИТ специалистите, където реализирането на дадено софтуерно решение зависи от:
- Тясно коопериране с бизнес практиката;
- Работа в екипи;
- Решаване на реални задачи (проектиране, разработване, внедряване) съвместно с потребителите.
6.4. Професионални компетентности
- Умеят да извършват проучвания и анализи в областта на електронния бизнес и приложението на ИТ за решаване на конкретни задачи;
- Практически да прилагат своите знания и умения в нови направления и насоки;
- Могат да извършват анализи в интердисциплинарен контекст;
- Прилагат стратегически подходи; формират и изразяват собствено мнение по възникнали проблеми с обществен и етичен характер.
Завършващите магистърската специалност „Електронна търговия” трябва да придобият практически способности да:
- Избират ефективни решения за създаване и поддържане на електронен магазин;
- Осъществяват управление на електронен магазин в различни форми;
- Участват в екипи (като ръководители или изпълнители) в ИТ проекти, свързани с организацията на електронната търговия във фирмите.
- Проектират и изграждат корпоративна инфраструктура на фирмата спрямо изискванията на електронния бизнес;
- Оценяват експертно различни варианти за създаване и поддържане на ИТ инфраструктура;
- Консултират и ръководят екипи в областта на ИТ корпоративната политика и стратегия в областта на електронната търговия.
За осигуряване на високо качество на практическото обучение, Академията разполага със съвременна материално-техническа база, включваща специализирани компютърни лаборатории, високоскоростен интернет достъп, актуален системен и приложен софтуер. Студентите имат непрекъснат достъп до тези ресурси за обучение, самоподготовка и разработване на проекти.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Обучението на магистрите се
води от висококвалифициран и опитен академичен състав на катедра „Бизнес
информатика“. Преподавателският състав се състои от професори, доценти и
доктори с доказан опит в областта на информационните технологии, икономиката и
управлението. Те предоставят теоретична база и практически насоки за успешно
реализиране на интегративните курсове.
Академичният състав активно
участва в научноизследователски проекти, международни конференции и публикува в
престижни научни издания, което гарантира актуалността и качеството на
преподаваното съдържание.
8. Професионална реализация
Образованието в сферата на информационните технологии, особено комбинирано с икономически и управленски познания, е сред най-ценените на пазара на труда както в България, така и в международен мащаб.
Завършилите магистърската специалност „Електронна търговия“ са подготвени за професионална реализация в различни икономически сектори като:
- специалисти и мениджъри в отдели по електронна търговия и маркетинг;
- консултанти по внедряване на ИТ решения;
- експерти по дигитална трансформация и електронни разплащания;
- ръководители на проекти в електронния бизнес;
- анализатори и разработчици на ИТ решения за търговия и обслужване на клиенти;
- мениджъри по информационни технологии и дигитални иновации.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Студентите,
дипломирали се в магистърската специалност „Електронна търговия“
получават образователно-квалификационна степен „Магистър”, професионална
квалификация „Магистър по икономика“ в професионално направление
„Икономика”.