Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Електронна търговия"

1. Обща характеристика на специалността

    В условията на динамична цифрова трансформация икономиката все по-силно се нуждае от висококвалифицирани специалисти, които успешно съчетават икономически познания, управленски умения и дълбоко разбиране на информационните и комуникационни технологии (ИКТ). Магистърската специалност „Електронна търговия“ е създадена, за да отговори на тази потребност, като подготвя кадри с отлична теоретична основа и ключови практически способности за анализ, внедряване и развитие на решения в областта на електронната търговия.

    Обучението развива компетенции за изграждане и управление на системи за електронна търговия, организиране на електронни разплащания, създаване и поддържане на електронни магазини, прилагане на дигитален маркетинг и формулиране на цялостни стратегии за онлайн присъствие на компаниите.

    Компетентностният профил на магистърската специалност е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).

    Обучението е насочено към овладяване на задълбочени знания за организацията на електронната търговия и ефективното управление на ИКТ в бизнес контекст. Усвоените умения и практически опит превръщат магистрите в търсени специалисти, способни да се ориентират в динамичната среда на съвременната търговия, да предлагат професионални анализи, обобщения и конкретни решения за приложение на електронната търговия в съвременния бизнес.

    Дипломираните магистри имат широки възможности за професионална реализация в бизнеса, търговските и маркетинговите отдели на компании, финансовия сектор и други области в България, Европейския съюз и по света. Допълнително, магистрите с интерес към научноизследователска и преподавателска дейност могат да продължат обучението си в докторска степен.

2. Образователни цели

    Основната цел на специалността е да подготви висококвалифицирани специалисти в областта на електронната търговия и дигиталния бизнес, способни да използват и управляват съвременни ИТ решения, да организират електронни търговски дейности и да прилагат стратегически подходи в съвременната икономическа среда.

3. Организация и продължителност на обучението

    Обучението в магистърската специалност е в редовна, задочна и дистанционна форма. Процесът на обучение на студентите магистри се характеризира с:

  • отворен характер, с възможности за гъвкавост и динамично обновяване на учебния материал, в съответствие с новите тенденции в развитието на ИТ;
  • използване на активни методи на обучение;
  • проектен принцип;
  • работа в екипи за реализация на проекти;
  • формиране на навици за обучение през целия живот.

    Обучението продължава:

  • за студентите завършили ОКС „бакалавър“ в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Управление и 3.9. Туризъм – два семестъра;
  • за студентите завършили ОКС „бакалавър“ в професионални направления различни от 3.8. Икономика, 3.7. Управление и 3.9. Туризъм – четири семестъра;
  • за студентите завършили ОКС „професионален бакалавър“ в професионално направление 3.8. Икономика – четири семестъра.

          Завършващ етап в обучението, по избор на студента, е защита на дипломна работа с актуална и приложима тематика или държавен изпит.

4. Знания

Придобитите знания в специалността съответстват на актуалните изисквания на бизнес практиката и реалностите на дигиталната икономика. Те са систематизирани в няколко ключови предметни области:

  • същност, анализ и избор на съвременни бизнес информационни системи;
  • анализ и внедряване на решения за електронна търговия;
  • интернет маркетинг и дигитални комуникации;
  • идентифициране на заплахите и осигуряване на защитена среда за електронна търговия;
  • управление на взаимоотношенията с клиентите и ефективно използване на социални мрежи.

Във всяка учебна дисциплина се насърчава развитието на изследователски нагласи и управленски умения. Обучаващата среда е фокусирана върху самостоятелната работа и интегрирането на различни информационни технологии, което подготвя за реални предизвикателства.

5. Умения

            В резултат на получените знания и придобитите практически умения, магистрите трябва да могат да дефинират възможностите и ползите от електронната търговия, да анализират алтернативите решения, да предлагат подходите и пътищата за тяхното осъществяване.

            Студентите, завършили магистърската специалност може да бъдат организатори и ръководители на ИТ проекти в областта на електронната търговия и електронния бизнес. Те получават компетенции да консултират и управляват дейности, свързани с ефективното използване на ИТ в осъществяването на информационната и маркетинговата политика.

            Завършилите магистърската специалност „Електронна търговия” получават компетенции и умения да:

  • Идентифицират творчески и анализират критериите и спецификациите, които са подходящи за решаването на конкретни проблеми на електронната търговия;
  • Анализират широк обем знание и разбиране на съществените факти, концепции и принципи, свързани със съвременните информационни технологии и възможностите за приложението им в електронната търговия и електронния бизнес;
  • Прилагат теоретични знания, практически умения и средства за проектиране, реализиране и оценяване на ефекта от различни информационни технологии.

            В процеса на обучение се разработват и се обсъждат конкретни проекти и задачи, осъществявани екипно или индивидуално.

В резултат на придобитите задълбочени знания и активното участие в практически занятия, магистрите развиват набор от ключови умения, които им помагат да се позиционират успешно на пазара на труда:

  • дефиниране възможностите и ползите от внедряването на електронната търговия в различни бизнес модели;
  • анализиране алтернативни решения за електронна търговия и предлагане на оптимални подходи и пътища за тяхното осъществяване;
  • проектирате, реализирате и оценявате ефекта от различни информационни технологии в контекста на електронния бизнес;
  • избирате на ефективни решения за създаване и поддържане на електронен магазин, както и осъществяване на управлението му;
  • активно участие в ИТ проекти, свързани с организацията на електронната търговия във фирмите, както в ролята на изпълнител, така и на ръководител.
  • оценяване на различни варианти за създаване и поддържане на ИТ инфраструктура.

В процеса на обучение активно се разработват и обсъждат конкретни проекти и задачи, които се осъществяват екипно или индивидуално, гарантирайки придобиване на ценен практически опит.

6. Компетентности


6.1. Самостоятелност и отговорност

  • Способност за управление на процесите по внедряване на решения за електронна търговия и управление на екипа, извършващ тези дейности.
  • Поемане на отговорност при взимането на решения, отнасящи се до управлението на проект за електронна търговия при трудно предвидими фактори.
  • Проява на креативност, инициативност и прилагане на нововъведения във внедряването, поддържането и управлението решения за електронна търговия.
  • Преценка на знанията и уменията на специалистите участващи в ИТ проекта; взимане на решения за необходимост от развитие и повишаване на професионалната квалификация на членовете на екипа.

      Подготовката на студентите магистри предвижда получаването на необходимите знания в областта на електронната търговия. В процеса на обучение на студентите магистри използват съвременни форми на обучение, които се характеризират с:

  • Отворен характер, с възможности за гъвкавост и динамично обновяване на учебния материал, в съответствие с новите явления в бизнес технологиите;
  • Използване на активни методи на обучение;
  • Проектен принцип;
  • Формиране на навици за обучение през целия живот.

6.2. Компетентности за учене

  • Осъзнаване на необходимостта от повишаване на своята професионална квалификация, преценявайки знанията и уменията, които притежават, стремеж за тяхното допълване и обогатяване с актуалните тенденции в развитието на ИТ;
  • Планират повишаването на професионалната си квалификация.

           Наред с теоретичните знания, магистърската специалност предвижда получаването на сериозни професионални навици в областта на съвременните информационни технологии и тяхното управление. Всеки курс предвижда извършване на конкретни практически проучвания, изготвяне на курсови работи и решаване на различни казуси.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

  • Формулиране и излагане по разбираем начин на концепции, идеи, предложения за решаване на проблеми в сферата на електронния бизнес пред специалисти и неспециалисти в областта на ИТ;>
  • Оценяване и разбиране на различни обстоятелства използвайки количествени и качествени методи, описания и преценки;
  • Проявяване на широк мироглед и възможности за работа в екип.

     Изключително важно за всеки млад специалист още в процеса на обучение е да придобие необходимите за бъдещата му работа комуникативни и социални компетентности. Това в пълна степен важи за ИТ специалистите, където реализирането на дадено софтуерно решение зависи от:

  • Тясно коопериране с бизнес практиката;
  • Работа в екипи;
  • Решаване на реални задачи (проектиране, разработване, внедряване) съвместно с потребителите.

6.4. Професионални компетентности

  • Умеят да извършват проучвания и анализи в областта на електронния бизнес и приложението на ИТ за решаване на конкретни задачи;
  • Практически да прилагат своите знания и умения в нови направления и насоки;
  •  Могат да извършват анализи в интердисциплинарен контекст;
  • Прилагат стратегически подходи; формират и изразяват собствено мнение  по възникнали  проблеми с обществен и етичен характер.

            Завършващите магистърската специалност „Електронна търговия” трябва да придобият практически способности да:

  • Избират ефективни решения за създаване и поддържане на електронен магазин;
  • Осъществяват управление на електронен магазин в различни форми;
  • Участват в екипи (като ръководители или изпълнители) в ИТ проекти, свързани с организацията на електронната търговия във фирмите.
  • Проектират и изграждат корпоративна инфраструктура на фирмата спрямо изискванията на електронния бизнес;
  • Оценяват експертно различни варианти за създаване и поддържане на ИТ инфраструктура;
  • Консултират и ръководят екипи в областта на ИТ корпоративната политика и стратегия в областта на електронната търговия.

За осигуряване на високо качество на практическото обучение, Академията разполага със съвременна материално-техническа база, включваща специализирани компютърни лаборатории, високоскоростен интернет достъп, актуален системен и приложен софтуер. Студентите имат непрекъснат достъп до тези ресурси за обучение, самоподготовка и разработване на проекти.

7. Кратка характеристика на академичния състав

     Обучението на магистрите се води от висококвалифициран и опитен академичен състав на катедра „Бизнес информатика“. Преподавателският състав се състои от професори, доценти и доктори с доказан опит в областта на информационните технологии, икономиката и управлението. Те предоставят теоретична база и практически насоки за успешно реализиране на интегративните курсове.

     Академичният състав активно участва в научноизследователски проекти, международни конференции и публикува в престижни научни издания, което гарантира актуалността и качеството на преподаваното съдържание.

8. Професионална реализация

Образованието в сферата на информационните технологии, особено комбинирано с икономически и управленски познания, е сред най-ценените на пазара на труда както в България, така и в международен мащаб.

Завършилите магистърската специалност „Електронна търговия“ са подготвени за професионална реализация в различни икономически сектори като:

  • специалисти и мениджъри в отдели по електронна търговия и маркетинг;
  • консултанти по внедряване на ИТ решения;
  • експерти по дигитална трансформация и електронни разплащания;
  • ръководители на проекти в електронния бизнес;
  • анализатори и разработчици на ИТ решения за търговия и обслужване на клиенти;
  • мениджъри по информационни технологии и дигитални иновации.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

          Студентите, дипломирали се в магистърската специалност „Електронна търговия“  получават образователно-квалификационна степен „Магистър”, професионална квалификация „Магистър по икономика“ в  професионално направление „Икономика”.