Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Дигитален маркетинг"
1. Обща характеристика на специалността
Специалност „Дигитален маркетинг“ подготвя специалисти, които са в състояние да развиват успешен бизнес в дигитална среда. Дисциплините, темите и съдържанието, включени в нея, са синхронизирани с актуалните тенденции в дигиталния маркетинг. Завършилите специалност „Дигитален маркетинг“ могат успешно да се реализират в бизнес организации, политически организации, спортни клубове, образователни институции или други организации, предлагащи позиция за специалисти в по дигитален маркетинг. Тя е подходяща е както за предприемачи, желаещи да развиват собствен бизнес, така и за включване в маркетинговата дейност на вече съществуващи организации. Компетентностният профил на специалността е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
2. Образователни цели
Основната образователна цела на специалност „ДИГИТАЛЕН МАРКЕТИНГ“ е да даде на студентите знания и да формира умения за използване възможностите, които дигиталните технологии и дигитализацията на бизнес процесите и комуникацията с клиентите дават, за по-ефикасно и по-ефективно постигане маркетинговите цели на организацията.
Освен това специалността цели изграждане на умения за работа в екип, за решаване на сложни и неструктурирани проблеми и работа с най-актуалните софтуерни продукти с приложение в маркетинга.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението в специалност „Дигитален маркетинг“ е с продължителност от два семестъра, разделени в четири учебни модула. В рамките на първия и втория модул студентите изучават пет задължителни дисциплини. Студентите икономисти, които не са завършили специалност „Маркетинг“ в ОКС „Бакалавър“, изучават в рамките на първия модул и дисциплината „Принципи на маркетинга“. Тази допълнителна дисциплина им дава маркетинговата основа, на която да се стъпи при последващото изучаване на специализиращите дисциплини. Третият учебен модул включва една задължителна дисциплина и една избираема. В рамките на четвъртия модул студентите финализират обучението си чрез защита на дипломна работа или полагане на държавен изпит, по техен избор, като всяка от опциите е придружена с една подготвителна дисциплина.
Обучението в специалност „Дигитален маркетинг“ се осъществява в редовна, задочна и дистанционна
форма. Независимо от формата на обучение, на студентите се предоставя
разнообразно електронно съдържание – текстове, презентации, видеа, казуси и задания, бази данни. Учебният процес се подпомага от платформа за електронно обучение,
включваща модули за тестване на знанията, виртуални класни стаи, форуми, чат инструменти
и др.
4. Знания
Обучението в специалност „Дигитален маркетинг“ е насочено към осигуряване на профилиращи знания в
областта на електронната търговия, онлайн рекламата, оптимизирането на сайтове,
e-mail
маркетинга, дигиталния бранд мениджмънт, контент маркетинга, прогностичния
анализ, маркетинга в социални мрежи, уеб анализа, управлението на
маркетинговите разходи, маркетинговия одит и онлайн изследванията. Знанията,
предлагани на обучаемите, се актуализират своевременно, съобразно развитието на
дигиталните технологии.
5. Умения
Със завършването на специалност „Дигитален маркетинг“ обучаемите ще придобият умения, позволяващи им
свободно да планират, реализират и оценяват дигитални маркетингови кампании.
Обучението е казусно ориентирано и насочено към решаването на конкретни
практически проблеми или разкриване и оползотворяване на възможности, стоящи пред
реални организации.
Неразделна част от обучението е
изграждането на презентационни умения, умения за работа в екип и за решаване на
сложни и неструктурирани бизнес проблеми.
6. Компетентности
Завършилите специалност „Дигитален маркетинг“ придобиват
компетенции за разработване на дигитална маркетингова стратегия на
организацията, нейното реализиране и оценяване на резултатите от реализацията й. Наред с това, обучаемите развиват следните компетенции,
съотносими към Националната и Европейската квалификационна рамка
6.1. Самостоятелност и отговорност
Практическите
задания и курсовите проекти, изискуеми по време на обучителния процес, са
индивидуализирани и предполагат самостоятелно разработване от страна на
студентите. Адмирираме взаимодействието между самите обучаеми, на разположение
сме за консултации по учебни въпроси, но в крайна сметка насърчаваме студентите
сами да се справят с решаването на конкретните казуси.
Графиците за
предаване на разработените задания и дипломната работа предполагат систематични
усилия на студентите в хода на всеки един семестър. Успешното завършване на
специалността предполага отговорно отношение към учебния процес и поставените
задачи.
6.2. Компетентности за учене
В специалност „Дигитален маркетинг“ студентите надграждат способностите си за учене в динамична среда. Това е наложително, с оглед бурното развитие на информационните технологии, залегнали в основата на дигиталния маркетинг.
В хода на
обучението студентите се научават да отсяват важните знания и да ги прилагат по
релевантен и ефективен начин при решаването на маркетингови казуси.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
Завършвайки
специалност „Дигитален маркетинг“, студентите развиват следните
способности:
- Работа в екип;
- Комуникиране с потенциални и
реални клиенти;
- Комуникиране с партньорски и
конкурентни организации;
- Комуникиране с ръководните
органи в предприятието.
В хода на обучението студентите формулират хипотези, генерират идеи, анализират, прогнозират, предлагат и аргументират алтернативи за действие, формулират изводи във връзка с решаването на конкретни маркетингови и бизнес проблеми.
6.4. Професионални компетентности
Основни
професионални компетентности, които обучаемите развиват, са:
-
Планиране, реализиране и оценяване на дигитални рекламни кампании;
-
Управление онлайн репутацията на лица, марки, организации;
-
Анализиране поведението на посетителите чрез инструменти за уеб анализ;
-
Планиране, реализиране и оценяване на e-mail кампании;
-
Изграждане и управление присъствието на лица, марки, организации в
социални мрежи;
-
Прогнозиране динамиката на ключови величини, процеси и взаимовръзки;
-
Планиране и провеждане на онлайн изследвания, насочени към решаване на
маркетингови проблеми или разкриване на бизнес възможности;
-
Създаване и управление на подходящо съдържание, способстващо постигане на
маркетинговите цели;
-
Одитиране на дигиталните маркетингови активности и др.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Обучението
в специалност „Дигитален маркетинг“ се осъществява от екипа на катедра
„Маркетинг“ към Стопанска академия „Д. А. Ценов“. Наред с академичния състав на
катедрата, в учебния процес са ангажирани и експерти, развиващи успешен бизнес
в сферата на дигиталния маркетинг. Стремежът е винаги да се поддържа висок стандарт
при подготовката на студентите, който да ги прави конкурентоспособни на пазара
на маркетингови специалисти.
8. Професионална реализация
Специалност „Дигитален маркетинг“ предоставя компетенции, позволяващи на
обучаемите да работят в различни сфери на дигиталния маркетинг: онлайн реклама
(Google, Facebook, Instagram, YouTube); оптимизиране на сайтове за търсещи машини; E-mail маркетинг; онлайн маркетингови изследвания;
контент мениджмънт и др. Специалистите в тези области са ценени и търсени от
различни организации – производствени и търговски фирми, банки, застрахователни
дружества, медии, образователни институции и много други.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Завършилите специалност „Дигитален
маркетинг“ придобиват висше образование с образователно-квалификационна степен
„Магистър“, с професионална квалификация „Магистър по
икономика“.