Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Корпоративен мениджмънт"

1. Обща характеристика на специалността

Магистърска програма „Корпоративен мениджмънт” към катедра „Индустриален бизнес и предприемачество” е разработена и стартира през октомври 2002 г. първоначално под наименованието „Индустриален бизнес” в дистанционна форма към Центъра за магистърско обучение. Учебният план на магистърската програма включва дисциплини, осигуряващи на студентите не само базисни знания по икономика, но и специализирана професионална подготовка.

2. Образователни цели

Основните цели са обучаващите се по тази програма да надградят получените в бакалавърска степен фундаментални знания по икономика и да придобият по-високи професионални умения и навици, гарантиращи добра професионална подготовка на икономисти и неикономисти за успешно управление на бизнес организациите в икономиката.

3. Организация и продължителност на обучението

Подготовката на студентите се осъществява по учебна документация, съобразена със съвременните теоретични направления и отговаряща на изискванията и потребностите на бизнеса. Учебното съдържание на дисциплините е в съответствие с магистърски програми, предлагани на европейския образователен пазар, което е благоприятна предпоставка за обмяна на студенти и трансфериране на кредити в рамките на Европейския съюз. Учебният процес протича в редовна и дистанционна форма с модулни елементи на електронно обучение, с продължителност от 2 семестъра в редовна и дистанционна форма в същото направление, и 4 семестъра в дистанционна форма - от друго направление и за професионален бакалавър. Практическата насоченост на подготовката е от ключово значение за постигане целите на магистърската програма, поради което обучението е съобразено с изискванията, които бизнесът предявява към корпоративния мениджър. Темите по отделите дисциплини са подкрепени с разработени стимулационни модели, казуси, проектни задания, тестови задачи и др.  Обучението приключва с полагането на държавен изпит или защита на дипломна работа - по избор от страна на студентите.

4. Знания

Чрез обучението по дисциплините, включени в учебния план, студентите получават съвременни знания в областта на индустриалната политика и корпоративния мениджмънт, предприемачеството, управлението на корпоративната собственост, антикризисното управление на корпорацията, разработването, оценяването и ръководството на иновационни и аутсорсинг проекти, корпоративния риск мениджмънт, управлението на екипи и комуникации и др.

5. Умения

Паралелно с преподаването на теоретични знания, у студентите се формират умения за тяхното практическо използване. Съобразно профила на магистърския блок възпитаниците на програмата притежават практически умения за прилагане на методи и техники за планиране, организиране и управление дейността на различни корпоративни структури, държавни институции и др. По-конкретно у студентите се формират предприемачески и лидерски умения, комуникационни умения, умения за разработване, анализиране и оценяване на иновационни и аутсорсинг проекти, за прилагане на адекватни бизнес решения в областта на риск мениджмънта, консултантски умения и др.

6. Компетентности

Обучаваните в магистърска програма „Корпоративен мениджмънт” студенти получават практически навици като:

6.1. Самостоятелност и отговорност

  • да притежават способност за разработване/формулиране на идеи, препоръки и конкретни предложения и решения;
  • да развият лидерски качества;
  • да поемат отговорности при вземането на адекватни мениджърски решения;
  • да проявяват творчество и инициативност в процеса на разработване на корпоративни стратегии.

6.2. Компетентности за учене

  • да формират нови знания на базата на динамично променящи се бизнес потребности и изисквания;
  • да прилагат и развиват придобитите знания и умения в областта на корпоративния мениджмънт в нови или непознати условия;
  • да повишават и разширяват своята професионална квалификация.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

  • да формулират и излагат собствени идеи, проблеми и решения;
  • да изграждат добри комуникационни навици;
  • да работят в екип при разработването на конкретни проекти или решаването на определени проблеми в корпоративните бизнес структури.

6.4. Професионални компетентности

  • да прилагат конкретни модели на корпоративно управление;
  • да събират, систематизират, обработват, анализират и обобщават информация за корпоративните бизнес структури, с цел тяхното ефективно управление;
  • да изготвят задълбочени анализи, свързани с корпоративния мениджмънт;
  • да правят обективна оценка на процеси, събития, явления в областта на корпоративния мениджмънт;
  • да използват нови, съвременни подходи, методи, модели в корпоративния мениджмънт;
  • да разработват предприемачески планове;
  • да конструират модел за управление на корпоративната собственост;
  • да прилагат антикризисно управление на корпоративните бизнес структури;
  • да инициират и реализират иновационни и аутсорсинг проекти;
  • да идентифицират, диагностицират и оценяват корпоративните рискове;
  • да формулират и реализират дългосрочна индустриална политика;
  • да изграждат и ръководят екипи и да осъществяват ефективни комуникации.

 

7. Кратка характеристика на академичния състав

    Преподавателският състав, осъществяващ обучението по дисциплините от магистърската програма, притежава висока професионална подготовка и компетентности в областта на конкретните икономическите дисциплини и в сферата на индустрията. В основата на учебните курсове са залегнали авторски учебници, докторски дисертации, хабилитационни трудове и резултати от научни изследвания на хабилитирани преподаватели (професори и доценти) от катедра „Индустриален бизнес и предприемачество”. Титуляри по отделните дисциплини са хабилитирани лица и доктори по икономика, а консултантите – преподаватели с академичната длъжност “главен асистент” и „асистент“, притежаващи ОНС “доктор по икономика”.

       

      8. Професионална реализация

      Студентите, завършили обучението си в МП „Корпоративен мениджмънт”, придобиват квалификация, която ги прави конкурентоспособни на трудовия пазар и им гарантира успешна професионална реализация в:

      • български и чуждестранни предприятия от различни сектори на икономиката;
      • български и чуждестранни бизнес организации в областта на консултантската и експертната дейност;
      • различни научни и образователни институции;
      • други области на националното стопанство.

      Завършилите магистърската програма студенти могат да кандидатстват за продължение на обучението си в образователна и научна степен „доктор“.

      Придобилите магистърска степен възпитаници на програма „Корпоративен мениджмънт” могат да реализират успешна трудова кариера в рамките на редица професии и длъжности. Такива са: корпоративен мениджър, индустриален предприемач, консултант, технологичен посредник, производствен аналитик, държавен експерт в министерства, ведомства, областни и общински администрации, производствен директор и др.

      Получените знания и уменията, формирани по време на обучението, са надеждна основа и за планиране, организиране и управление на собствен бизнес.

      9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

      Образователно-квалификационната степен на завършилите магистърска програма „Корпоративен мениджмънт” е „магистър”, а професионалната квалификация – „магистър по икономика”.