Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Електронен бизнес и дигитални пазари"

1. Обща характеристика на специалността

     Магистърската специалност отговаря на нарастващата потребност от висококвалифицирани икономисти с професионални познания в областта на информационните и комуникационните технологии (ИКТ). Тя е създадена да подготви специалисти, които съчетават солидна теоретична основа с практически умения за анализ, проектиране, внедряване и управление на решения за електронен бизнес и електронна търговия.

    Специалността подготвя професионалисти, способни да организират и управляват електронния бизнес в предприятията, да реализират и поддържат електронна търговия, да осъществяват електронни разплащания, да планират и оптимизират онлайн присъствието на търговски организации, както и да разработват и прилагат ефективни дигитални маркетингови стратегии.

    Компетентностният профил на магистърската специалност е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).

    Фокусът на обучението е върху усъвършенстване на уменията за проектиране, разработване, внедряване и поддържане на електронни магазини, оптимизация на дигитални процеси, управление на електронни плащания, онлайн маркетинг, както и прилагане на системи за управление на клиентските взаимоотношения (CRM). Студентите усвояват използването на актуални ИКТ, като облачни технологии, онлайн платформи и др.

    Обучението завършва с държавен изпит или защита на дипломна работа с практическа насоченост.

    Възможностите за реализация включват различни области на бизнеса – търговски и маркетингови отдели, ИТ звена, финансови институции, както и възможност за продължаване на обучението в образователна и научна степен "доктор".


2. Образователни цели

Целта на магистърската специалност е подготовката на висококвалифицирани специалисти в областта на електронния бизнес и дигиталната търговия, които притежават теоретични познания и практически умения за управление на дигитални процеси в съвременната икономика.

Специфичните образователни цели включват:

  • формиране на задълбочено разбиране на концепциите и моделите на електронния бизнес;
  • развиване на практически умения за проектиране и управление на платформи за електронна търговия;
  • изграждане на компетенции за анализ и оптимизация на бизнес процеси в дигитална среда;
  • развиване на способности за стратегическо планиране и имплементиране на иновативни решения в електронния бизнес;
  • усвояване на методи за анализ на дигитални пазари и потребителско поведение;
  • формиране на умения за ефективно управление на ИТ проекти в сферата на електронния бизнес.

3. Организация и продължителност на обучението

 Обучението в магистърската специалност е в редовна, задочна и дистанционна форма. Процесът на обучение на студентите магистри се характеризира с:

  • отворен характер, с възможности за гъвкавост и динамично обновяване на учебния материал, в съответствие с новите тенденции в развитието на ИТ;
  • използване на активни методи на обучение;
  • проектен принцип;
  • работа в екипи за реализация на проекти;
  • формиране на навици за обучение през целия живот.

Обучението продължава:

  • за студентите завършили ОКС „бакалавър“ в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Управление и 3.9. Туризъм – два семестъра;
  • за студентите завършили ОКС „бакалавър“ в професионални направления различни от 3.8. Икономика, 3.7. Управление и 3.9. Туризъм – четири семестъра;
  • за студентите завършили ОКС „професионален бакалавър“ в професионално направление 3.8. Икономика – четири семестъра.

          Завършващ етап в обучението, по избор на студента, е защита на дипломна работа с актуална и приложима тематика или държавен изпит

4. Знания

Знанията, които магистрите получават са в съответствие с изискванията на бизнес практиката и реалностите на дигиталната икономика. Тези знания са организирани в следните основни области: въведение в софтуерното инженерство; същност, анализ и избор на съвременни бизнес информационни системи; анализ и избор на решения за електронен бизнес и електронна търговия; интернет маркетинг; познаване на заплахите и осигуряване на защитена среда за електронната търговия.

Всяка учебна дисциплина е структурирана да развива изследователски и управленски умения, като интегрира различни информационни технологии и поставя акцент върху самостоятелната работа на студентите.

5. Умения

В резултат на получените знания, магистрите развиват умения да дефинират възможностите и ползите от електронния бизнес и електронната търговия, да анализират алтернативите решения, да предлагат подходите и пътищата за тяхното осъществяване.

Завършилите магистърската специалност „Електронен бизнес и дигитални пазари” получават компетенции и умения да:

  • Идентифицират творчески и анализират критериите и спецификациите, които са подходящи за решаването на конкретни проблеми на електронната търговия;
  • Анализират широк обем знание и разбиране на съществените факти, концепции и принципи, свързани със съвременните ИКТ и възможностите за приложението им в електронния бизнес;
  • Прилагат теоретични знания, практически умения и средства за проектиране, реализиране и оценяване на ефекта от различни информационни технологии.

През периода на обучение студентите работят по индивидуални или групови проекти, които развиват способността им да прилагат теоретичните знания в практически контекст и да се адаптират към различни бизнес ситуации.

6. Компетентности

6.1. Самостоятелност и отговорност

  • Способност за управление на процесите по внедряване на решения за електронен бизнес и електронна търговия и управление на екипа извършваш тези дейности.
  • Поемане на отговорност при взимането на решения, отнасящи се до управлението на проект за електронен бизнес при трудно предвидими фактори.
  • Проява на креативност, инициативност и прилагане на нововъведения във внедряването, поддържането и управлението решения за електронен бизнес.
  • Преценка на знанията и уменията на специалистите участващи в ИТ проекта; взимане на решения за необходимост от развитие и повишаване на професионалната квалификация на членовете на екипа. 

    Подготовката на студентите магистри предвижда получаването на необходимите знания в областта на електронния бизнес и електронната търговия. В процеса на обучение на студентите магистри използват съвременни форми на обучение, които се характеризират с:

  • Отворен характер, с възможности за гъвкавост и динамично обновяване на учебния материал, в съответствие с новите явления в бизнес технологиите;
  • Използване на активни методи на обучение;
  • Проектен принцип;
  • Формиране на навици за обучение през целия живот.

6.2. Компетентности за учене

  • Преценяване на необходимостта от повишаване на личната квалификация, сравнявайки компетентности, които притежават с тенденциите в развитието на ИТ.
    Наред с теоретичните знания, магистърската специалност предвижда получаването на сериозни професионални навици в областта на съвременните информационни технологии и тяхното управление. Всеки курс предвижда извършване на конкретни практически проучвания, изготвяне на курсови работи и решаване на различни казуси.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

  • Формулиране и излагане по разбираем начин на концепции, идеи, предложения за решаване на проблеми в сферата на електронния бизнес пред специалисти и неспециалисти в областта на ИТ;
  • Оценяване и разбиране на различни обстоятелства използвайки количествени и качествени методи, описания и преценки;
  • Проявяване на широк мироглед и възможности за работа в екип.
Изключително важно за всеки млад специалист още в процеса на обучение е да придобие необходимите за бъдещата му работа комуникативни и социални компетентности. Това в пълна степен важи за ИТ специалистите, където реализирането на дадено софтуерно решение зависи от:
  • Тясно коопериране с бизнес практиката;
  • Работа в екипи;
  • Решаване на реални задачи (проектиране, разработване, внедряване) съвместно с потребителите.

6.4. Професионални компетентности

  • Умеят да извършват проучвания и анализи в областта на електронния бизнес и приложението на ИТ за решаване на конкретни задачи;
  • Практически да прилагат своите знания и умения в нови направление и насоки;
  • Могат да извършват анализи в интердисциплинарен контекст;
  • Прилагат стратегически подходи; формират и изразяват собствено мнение  по възникнали  проблеми с обществен и етичен характер.

            От завършващите магистърската специалност „Електронен бизнес и дигитални пазари” се очаква да придобият практически способности да:

  • Избират ефективни решения за създаване и поддържане на електронен магазин;
  • Осъществяват управление на електронен магазин в различни форми;
  • Участват в екипи (като ръководители или изпълнители) в ИТ проекти, свързани с организацията на електронната търговия във фирмите.
  • Проектират и изграждат корпоративна инфраструктура на фирмата спрямо изискванията на електронния бизнес;
  • Оценяват експертно различни варианти за създаване и поддържане на ИТ инфраструктура;
  • Консултират и ръководят екипи в областта на ИТ корпоративната политика и стратегия в областта на електронния бизнес.

За осигуряване на високо качество на практическото обучение, Академията разполага със съвременна материално-техническа база, включваща специализирани компютърни лаборатории, високоскоростен интернет достъп, актуален системен и приложен софтуер. Студентите имат непрекъснат достъп до тези ресурси за обучение, самоподготовка и разработване на проекти.

7. Кратка характеристика на академичния състав

     Обучението на магистрите се води от висококвалифициран и опитен академичен състав на катедра „Бизнес информатика“. Преподавателският състав се състои от професори, доценти и доктори с доказан опит в областта на информационните технологии, икономиката и управлението. Те предоставят теоретична база и практически насоки за успешно реализиране на интегративните курсове.

     Академичният състав активно участва в научноизследователски проекти, международни конференции и публикува в престижни научни издания, което гарантира актуалността и качеството на преподаваното съдържание.

8. Професионална реализация

Магистърската специалност „Електронен бизнес и дигитални пазари“ подготвя специалисти за един от най-динамично развиващите се и търсени на пазара на труда сектори.
Завършилите специалността могат да се реализират успешно като:
  • специалисти по управление на информационните отдели в търговските фирми;
  • ръководители или участници в екипи за електронна търговия;
  • експерти в областта на електронния бизнес;
  • консултанти и ръководители на ИТ проекти в бизнеса;
  • експерти в областта на връзките и взаимоотношенията с клиентите;
  • мениджъри по информационни технологии.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Студентите, дипломирали се в магистърската специалност „Електронен бизнес и дигитални пазари“  получават образователно-квалификационна степен „Магистър”, професионална квалификация „Магистър по икономика“ в  професионално направление „Икономика”.