Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Управление на международни проекти"

1. Обща характеристика на специалността

Значението на управлението, базирано на проекти нараства все повече предвид факта, че той способства за добавяне на стойност както в големите корпорации и по-малките предприятия, така и в публичния сектор. Ролята на ръководителите на проекти е да организират постигането на проектните цели, осигурявайки качествени продукти и услуги, спазвайки крайните срокове и предвидения бюджет. Още по-сложни са случаите в които проектите са с международен характер и се изпълняват от няколко партньори от различни страни, или са свързани с реализацията на продажби на международния пазар.

Магистърската програма „Управление на международни проекти" подготвя кадри за успешно развитие и управление на международни проекти в различен контекст. Учебното съдържание е напълно съвместимо с това на водещите университети, работещи в това направление. Базирано е на международни стандарти за знания и умения в сферата на проектното управление и в частност, на изискванията на „Институт за управление на проекти“ (Project Management Institute - PMBOK®) и Международната асоциация за управление на проекти (IPMA standards – Project Excellence Baseline).

2. Образователни цели

Програмата е базирана на системен подход за развитие и управление на международни проекти и подготвя висококвалифицирани експерти, специалисти и консултанти с професионални, научни и социални умения в управлението на проекти в различни сектори.

3. Организация и продължителност на обучението

За студентите завършили ОКС "Бакалавър" или ОКС „Магистър” в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм, курсът е организиран в двете форми на обучение (редовна и дистанционна) и е с продължителност една година (2 семестъра), и завършва по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит.

За студентите завършили ОКС "Бакалавър" или ОКС „Магистър” в професионални направления различни от  3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм, курсът е организиран в редовна и дистанционна форми на обучение и е с продължителност две години (4 семестъра), и завършва, по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит.

4. Знания

Завършилите магистърската програма "Управление на международни проекти" притежават широк спектър от теоретични и практически знания, голяма част от които са специализирани в областта на управлението на проекти в международен контекст.

По-конкретно завършилите магистърската програма познават, разбират и изразяват теории, концепции, принципи и закономерности, свързани с:

  • Икономика и основи на финансите
  • Международна икономика, международен бизнес и международни търговски операции
  • Основи на проектното управление, процеси в проектното управление, организиране на проектното управление
  • Международно управление на човешките ресурси и проектни екипи
  • Софтуер за управление на проекти
  • Бизнес преговори
  • Международни стандарти за управление на проекти 
  • Одит на проектите и управление на риска в проектната дейност
  • Градско развитие и иновативни проекти (избираемо)

В края на курса студентите демонстрират добро владеене на високоспециализирани практически и теоретични знания за управлението на международни проекти, критично осъзнават връзките с други сектори и на тази база разработват оригинални идеи и решения, въплътени в техните изследователски тези при защитата на дипломни работи.

5. Умения

Завършилите магистърска програма "Управление на международни проекти":

  • владеят богат набор от практически и познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на абстрактни проблеми и разработването на творчески решения в областта на управлението на международни проекти;
  • могат да диагностицират проблеми, свързани с проектното управление в международен контекст и да предлагат решения, като се основават на съвременни изследвания чрез интегриране на знания от нови или интердисциплинарни области, проявяват способност за генериране на нови знания и процедури, изискващи провеждането на научни изследвания и въвеждане на иновации;
  • могат да формулират адекватна преценка в ситуации, характеризиращи се с непълна или ограничена информация и непредсказуемост; 
  • развиват нови и разнообразни умения в отговор на новопоявяващи се знания и практики в проектното управление;
  • демонстрират свободно прилагане на методи и инструменти, отличаващи се с иновативност при решаването на сложни задачи и непредвидими проблеми в управлението на международни проекти;
  • намират и поддържат аргументи при решаване на проблеми с интердисциплинарен характер;
  • проявяват инициативност в работата и ученето в сложна и непредвидима среда, изискващи решаване на проблеми с множество взаимодействащи си фактори.

6. Компетентности

6.1. Самостоятелност и отговорност

Завършилите магистърската програма:

  • умеят да изграждат и самостоятелно да управляват проектни екипи за решаването на сложни проблеми в динамична непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности;
  • демонстрират овладяност в оперативно взаимодействие при управлението на промяната в сложна заобикаляща среда;
  • проявяват творчество и новаторство при разработването на международни проекти;
  • инициират процеси и организират дейности, изискващи висока степен на съгласуваност;
  • формулират политики и демонстрират лидерски качества за реализацията им.

6.2. Компетентности за учене

Обучаваните по магистърската програма:

  • системно и задълбочено оценяват познанията си и идентифицират потребности от нови знания, свързани с управлението на международни проекти;
  • демонстрират висока степен на самостоятелност и лесно се ориентират в сложно учебно съдържание, прилагайки собствени подходи и методи към овладяването му;
  • използват разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание;
  • владеят богат понятиен апарат и проявяват способности за концептуално и абстрактно мислене.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Завършилите магистърската програма:

  • умеят да представят ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
  • разработват и излагат аргументирани схващания относно социални процеси и практики проектния мениджмънт и обосновават предложения за тяхното усъвършенстване или промяна;
  • пълноценно общуват на някои от най-разпространените езици.

6.4. Професионални компетентности

Професионалните компетентности на завършилите магистърска програма "Управление на международни проекти" са свързани с:

  • събиране, обработване и интерпретиране на специализирана информация, необходима за решаването на сложни проблеми от областта управлението на международни проекти;
  • интегриране на широк спектър от знания и източници на информация в нов и сравнително непознат контекст;
  • извършване на обосновани преценки и намиране на решения в сложна среда на разнообразни взаимодействия;
  • решаване на проблеми чрез интегриране на комплексни източници на знание, в условия на недостатъчна налична информация, в нова непозната среда;
  • иницииране на промени и за управление на процеси на развитие в сложни условия;
  • ангажиране с важни научни, социални и нравствени проблеми на управлението на международни проекти, възникващи в процеса  на работата или обучението.

7. Кратка характеристика на академичния състав

Обучението по магистърска програма „Управление на международни проекти” се организира от катедрите “Стратегическо планиране” и „Международни икономически отношения“ в Стопанска Академия. Лекциите и семинарните занятия се водят от хабилитирани преподаватели и доктори, които имат компетенции и притежават богат опит в практиката на управление и оценка на национални и международни проекти в бизнеса и публичния сектор.

8. Професионална реализация

Студентът, обучаван по магистърската програма, придобива необходимата професионална квалификация позволяваща му да заема следните професии и длъжности:

  • Ръководител проект, 
  • Мениджър инвестиционни проекти,
  • Мениджър проекти, 
  • Експерт програми и проекти, 
  • Сътрудник по управление на европейски проекти и програми.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Образователно-квалификационна степен на завършилите магистърската програма: Магистър по икономика.

            Студентът, обучаван по магистърската програма, придобива необходимата професионална квалификация позволяваща му да заема следните професии и длъжности: Ръководител проект, Мениджър, инвестиционни проекти, Мениджър, проекти, Експерт, програми и проекти, Сътрудник по управление на европейски проекти и програми.