Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Счетоводство и одит в публичния сектор"
1. Обща характеристика на специалността
Специалност в ОКС „магистър“ „Счетоводство и
одит в публичния сектор” е разработена в съответствие с академичните традиции и
утвърдените стандарти за обучение на студенти по счетоводство и контрол в СА
„Д. А. Ценов” – Свищов. Процесът на формиране на устойчиви теоретични знания и
професионални компетенции в областта на счетоводството и одита в
публичния сектор се отличава с комплексен и интегрален характер.
Компетентностният профил на специалността е формиран/изграден въз
основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление
3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР),
Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална
компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил
са включени основните компоненти на компетентностната характеристика,
съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот,
дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за
личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и
предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и
пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция
и активна гражданска позиция, и др.).
Съдържанието на специалността е в отговор на съвременните
предизвикателства за надграждане на интелектуалния потенциал на обучаваните в
степенното висше образование, и актуалните потребности на икономиката и обществото
от висококвалифицирани и профилирани кадри. Организирането на обучението в специалността
съответства на развитието на теорията, практиката и обществените
потребности, като осигурява собствен принос в създаването на знания,
компетенции и умения в обучаваните студенти в областта на счетоводството и
одита в публичния сектор.
2. Образователни цели
Образователната мисия на специалност в ОКС „магистър“ „Счетоводство и
одит в публичния сектор” е ориентирана към формиране на устойчиви знания и
практически компетенции, позволяващи изграждането на висококвалифицирани
икономически специалисти. Акцентът се поставя върху създаването на индивидуални
способности и умения за концептуално, рационално и идейно интерпретиране на
значими въпроси, отнасящи се до: изграждане и функциониране на счетоводната
система в бюджетните организации, съгласно разпоредбите на Директивите на
Европейския съюз, действащата нормативна уредба и приложимите счетоводни стандарти;
практическо прилагане на Международните счетоводни стандарти за публичния
сектор (МССПС); разработване, реализиране, управление и отчитане на проекти,
финансирани със средства от структурните фондове на Европейския съюз;
генериране на рационални и ефективни управленски решения решения, базирани на
извършен задълбочен анализ на създаваната счетоводна информация за дейността на
предприятията от публичния сектор; разработване на модел за счетоводна политика
на предприятията от публичния сектор; планиране и реализация на одиторски
ангажименти в бюджетните организации, съгласно Международните одиторски
стандарти; очертаване на възможности за формирането, отчитането и оценяването
на портфейл от инвестиционни носители, и генериране на управленски решения за
финансиране на бюджетната дейност, чрез приложимите дългови инструменти.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението в специалност в ОКС „магистър“ „Счетоводство и одит в публичния сектор” се реализира и администрира чрез разработена учебна документация в съответствие със стандартите на Европейското образователно пространство, и осигурява възможности за академична мобилност на студентите, чрез системата за натрупване и трансфер на кредити. Структурата и съдържанието на учебния план и учебните програми е конвергентно с организацията на учебния процес в сродни специалности от водещи университети в страни от Европейския съюз.
Подготовката на студенти се осъществява в редовна и дистанционна форма, чрез
прилагането на класически и интерактивни методи на обучение, съчетавани в
различни форми – индивидуална и колективна.
Обучението завършва по избор на студента със защита на дипломна
работа или държавен изпит по специалността.
4. Знания
Успешното обучение на студентите от специалност в ОКС „магистър“
„Счетоводство и одит в публичния сектор“ е свързано с формиране на широк
спектър от специализирани теоретични знания, относно:
- Същността, особеностите и принципите за изграждане и функциониране на счетоводната система в предприятията от публичния сектор;
- Концептуалните подходи и регламентираните принципи в приложимите счетоводни стандарти за публичния сектор;
- Организацията и методологията за счетоводно отчитане на средствата от Европейския съюз в предприятията от публичния сектор;
- Инструментариума от методи на счетоводния анализ за изследване и оценяване на дейността на предприятията от публичния сектор;
- Теоретичните основи на счетоводната политика, като цялостен практико-приложен модел за отчитане дейността на предприятията от публичния сектор;
- Организацията и реализацията на одиторски ангажименти в публичния сектор;
- Самостоятелното разботване на оригинално научно изследване в областта на счетоводството и одита в публичния сектор.
5. Умения
Съдържанието на обучението в специалност в ОКС „магистър“ „Счетоводство и
одит в публичния сектор“ се отличава с висока степен на практико-приложна
насоченост. В системен аспект се формират умения, ориентирани към
организирането и управлението на функциониращите системи на счетоводство и одит
в предприятията от публичния сектор. Акцентът се поставя върху усвояването на
практико-приложните възможности за:
- Диагностициране на съществуващите проблеми и предлагане на рационални решения в областта на счетоводството и одита в публичния сектор, основаващи се на аргументирано интерпретиране на нови знания;
- Практическо адаптиране на теоретични постановки и нормативно регламентирани принципи и подходи при функционирането на счетоводната система в предприятията от публичния сектор;
- Прилагане на иновативни методи и подходи при разработване, отчитане и управление на бюджетни процеси;
- Съставяне на специфичните периодични финансови отчети, носители на систематизирана счетоводна информация за дейността на предприятията от публичния сектор;
- Формулиране на рационални управленски решения, свързани с дейността на предприятията от публичния сектор;
- Реализиране на одиторски ангажименти и изпълняването на контролни функции в публичния сектор.
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
Дипломираните магистри по счетоводство и одит в публичния сектор се
отличават с формирани възможности за самостоятелност при изграждането и
управлението на системите за счетоводно отчитане на дейността на предприятията
от публичния сектор, решаването на сложни проблеми с множество взаимодействащи
си фактори и вариативни възможности, инициирането и демонстрирането на лидерски
качества и персонална отговорност.
6.2. Компетентности за учене
В процеса на обучение се поставя акцент върху развиване на
компетентностите на студентите, относно: системното и задълбочено оценяване на
познанията и идентифициране на нови знания; демонстриране на възможности за
самостоятелно ориентиране в учебното съдържание и прилагане на собствени
подходи и методи за неговото усвояване; използване на богат понятиен
апарат и способности за концептуално мислене в областта на икономическото
знание и теорията на счетоводството.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
Специфична особеност на обучението в специалността е развиването на
комуникативни и социални компетентности в подготвяните студенти с оглед
формиране на умения за разбираемо и достъпно представяне на собствени
формулировки относно съществуващите проблеми в областта на счетоводството и
одита в публичния сектор и възможните решения пред специализирана и
неспециализирана аудитория.
6.4. Професионални компетентности
Практическата насоченост на обучението в специалност в ОКС „магистър“ „Счетоводство
и одит в публичния сектор” е основополагащ фактор за формиране на професионални
компетентности, относно:
- Организационно-методическо изграждане и функциониране на счетоводната система в предприятията от публичния сектор;
- Интегриране на широк спектър от теоретични знания и икономическа информация при интерпретиране и решаване на конкретни практически казуси;
- Практическо планиране, разработване, отчитане и управление на бюджетни процеси;
- Анализиране на създаваната счетоводна информация за дейността на предприятията от публичния сектор и формулиране на рационални управленски решения;
- Прилагане на инструментариум от методи за анализ и оценка на резултатите от дейността на предприятията от публичния сектор;
- Осъществяване на контролни и одитни дейности в публичния сектор.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Осигуряващата обучението в специалност в ОКС „магистър“ „Счетоводство и
одит в публичния сектор”, катедра „Счетоводна отчетност” при СА „Д. А. Ценов” –
Свищов е с дългогодишни традиции, изграден авторитет и обществено признание в
сферата на висшето образование. Учебният процес се реализира от квалифициран и
ерудиран академичен състав от професори, доценти, доктори по икономика, главни
асистенти и асистенти с богат научен опит и професионални компетенции.
Преподавателският състав осигурява с авторски учебни ресурси всички учебни
курсове, перманентно обновявани в съответствие със съвременните достижения на
счетоводната наука и практика.
8. Професионална реализация
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Успешното дипломираните студенти придобиват образователно-квалификационната степен „магистър”, професионална квалификация „магистър по икономика”, специалност „Счетоводство и контрол”, специалност в ОКС „магистър“ „Счетоводство и одит в публичния сектор”.