Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Социален мениджмънт"

1. Обща характеристика на специалността

Специалност „Социален мениджмънт“ е една от водещите специалности в СА „Д. А. Ценов” – Свищов, създадена в духа и в съответствие с волята на Дарителя като въплъщение на достиженията на Свищовската школа в областта на научните изследвания и преподаването на застрахователната и осигурителната наука. Обучението по специалността е ориентирано към надграждане на придобитите знания за икономическите логика и механизъм на социалната защита в различните форми на нейното проявление и изучаване на  управленските аспекти на значимите социалнозащитни дейности.

Компетентностният профил на специалността е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).

2. Образователни цели

Образователната цел на специалност „Социален мениджмънт“ е подготовката на високо квалифицирани специалисти за нуждите на социалнозащитните дейности. Обучението, базирано на утвърдилите се като традиционни национални и международни практики и иновативни подходи в областта на мениджмънта на социалните дейности в условията на риск и неопределеност, предлага специализиращо знание и провокира творческа интерпретация и нестандартен подход при решаване на управленските казуси от дейността на системите и организациите от социалната сфера.

3. Организация и продължителност на обучението

Обучението в  специалност „Социален мениджмънт“ е организирано в редовна, задочна и дистанционна форма. Учебният процес се осъществява в съответствие с учебна документация, съобразена с изискванията за качество и мобилност и адекватна на съвременните тенденции в развитието на социалната сфера и модерното висше образование.

4. Знания

Обучението по специалност „Социален мениджмънт“ формира специализиращо знание за междуличностните отношения и комуникации, ресурсното обезпечаване, пазарното позициониране, регулациите, мониторинга, анализа и контрола върху социалнозащитните дейности, спецификата на организацията и икономическото обслужване на социалните процеси и системи, вкл. в условията на демографска криза и финансови рестрикции.

5. Умения

Завършилите специалност „Социален мениджмънт“ придобиват умения за професионален коментар и прилагане на трудовото и социалното законодателство, за оптимално използване на многообразието от отчетна информация и инструментариума и стандартите за управленски анализ на дейността на организациите от социалната сфера, за дефиниране и ресурсно осигуряване изпълнението на цели и приоритети в средносрочен и дългосрочен план, за генериране на адекватни финансови, инвестиционни, надзорни и регулаторни решения.

6. Компетентности

6.1. Самостоятелност и отговорност

Технологията на обучение по специалност „Социален мениджмънт“ развива персонални способности за идентифициране на проблеми, генериране на решения и адекватен избор на рационално и оптимизиращо дейността на организациите от социалната сфера организационно-управленско въздействие.

6.2. Компетентности за учене

Технологията на обучение по специалност „Социален мениджмънт“ способства развитието на способности за поддържане, усъвършенстване и надграждане на професионалната квалификация съобразно социалните, институционалните и пазарните тенденции в развитието на социалнозащитните дейности.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Технологията на обучение по специалност „Социален мениджмънт“ способства трансформирането на самостоятелността и отговорността при генериране и вземане на решения в успешна и ефективна работа в екип чрез развитие на способности за формулиране, аргументиране, презентиране, обсъждане и конструктивен критичен анализ на идеи, становища и проекции за развитието на организациите от социалната сфера.

6.4. Професионални компетентности

Технологията на обучение по специалност „Социален мениджмънт“ способства развитието на способности за идентифициране, анализ, оценка и аргументиран избор на рационално решение на икономическите проблеми на текущото функциониране и стратегическото развитие на социалнозащитните дейности.

7. Кратка характеристика на академичния състав

Обучението по специалност „Социален мениджмънт“ се осъществява от мотивиран интердисциплинарен екип, обединяващ ерудирани научни работници и университетски преподаватели от състава на СА „Д. А. Ценов“ – Свищов и партниращи образователни институции – професори, доценти, доктори на икономическите науки и доктори по икономика, в преобладаващата си част членове на първата и доскоро единствена в страната специализирана катедра по „Застраховане и социално дело”. 

8. Професионална реализация

Завършилите специалност „Социален мениджмънт“ на практика имат неограничени възможности за успешна реализация и професионално развитие като специалисти с аналитични, контролни, експертни и ръководни функции в системите на НОИ, НАП, АЗ, АСП, НЗОК, публичната администрация, пенсионноосигурителните дружества и застрахователните компании, фирми и предприятия от страната и чужбина.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Завършилите специалност „Социален мениджмънт” придобиват образователно-квалификационната степен „магистър” с професионална квалификация „магистър по икономика”.