Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Банков мениджмънт"

1. Обща характеристика на специалността

Магистърска програма „Банков мениджмънт” е водеща магистърска програма в Стопанска академия „Димитър А. Ценов”. Чрез традициите – да олицетворява волята на Дарителя ”... във Висшето търговско училище в Свищов да се преподават търговските науки, финансовите науки, търговското право, банковото дело, науките по застрахователното дело и др.”, както и чрез приложимите иновации (в банковата теория и практика) при подготовката на висококвалифицирани специалисти, способни да се реализират на конкурентния трудов пазар в ЕС и света, магистърската програма адекватно кореспондира с мисията, целите и задачите на вис¬шето училище.
Магистърска програма „Банков мениджмънт“ е акредитирана от Националната агенция по оценяване и акредитация.
 

2. Образователни цели

Висшата образователна цел на магистърска програма „Банков мениджмънт” е трайното осигуряване на квалифицирани специалисти и ръководни кадри, притежаващи конкурентни знания, умения и практически навици за всички звена на финансовата и банковата система на национално и наднационално ниво. Обучението е насочено към обезпечаване на теоретична и практико-приложна подготовка в сферата на европейското, централното и търговското банкиране. Магистърската програма подготвя кадри на управленско и експертно ниво за нуждите на търговските и инвестиционни банки, БНБ, структурите на европейската централна банка, небанковите финансови институции, компаниите за кредитно консултиране, дружествата за касови услуги, финансовите къщи, лизинговите и факторингови компании, картовите организации и др.

3. Организация и продължителност на обучението

Подготовката на студентите се администрира чрез учебна документация, отговаряща на съвременните университетски практики и изискванията на банковия сектор, и осигуряваща академична мобилност на студентите чрез системата за натрупване и трансфер на кредити. Съдържанието на учебния план и учебните програми е конвергентно с това на висшите училища в страните от Европейския съюз. Обучението се осъществява в съответствие с действащото финансово, банково, данъчно и търговско законодателство. Магистърската програма е приложима в дистанционна форма на обучение чрез модули и решения, базирани на електронното обучение. На финала на своето следване студентите полагат държавен изпит или защитават дипломна работа.

4. Знания

Обучението по магистърска програма «Банков мениджмънт» формира знания в направле¬нията иновативни банкови продукти и услуги, мениджмънт на банковите разплащания, банков маркетинг, мениджмънт на банковия капитал, операции на централната банка, банков одит, управление на риска в банковата сфера, банкова политика, управление на банковия персонал и др. Усвояваните знания формират компетенции, ориентирани към управление на процеси, бизнес-структури и персонал в банковата сфера.

5. Умения

Магистърска програма “Банков мениджмънт” създава и развива умения за анализ, планиране и бюджетиране на банковата дейност; оптимизиране на кредитните и депозитните решения; оценяване на банковия (в т.ч. пазарния и кредитен) риск; маркетингово планиране на продуктовата, ценовата, дистрибуционната и комуникационната политика в банките; планиране и реализация на одиторски ангажименти в банковата дейност; разработване на ефективни банкови стратегии и политики; анализ и прогнозиране въздействието на парично-кредитната и надзорната политика на централната банка върху националната икономика и банковия сектор и др.

6. Компетентности

В процеса на обучение особено внимание се отделя на практическата приложимост на знанията и уменията, както и на формирането на навици за справяне с комплексни и противоречиви реални практически ситуации и за адаптиране на придобитите знания към динамиката в банкирането. Магистърска програма “Банков мениджмънт” създава и развива практически навици за формулиране на рационални управленски решения в банката въз основа на банковата конкуренция и многостранните взаимоотношения между банките и обслужваните от тях икономически агенти; управление на банкови продукти и платежно посредничество; мениджмънт на структурни единици, човешки ресурси, основни и спомагателни процеси в централната и търговските банки и др.

6.1. Самостоятелност и отговорност

Студентите, обучавани в специалност „Финанси” култивират компетенции за самостоятелна работа - учебна, научно-приложна и екипна. Те са в състояние да поемат отговорност за изпълнение на професионални задачи на експертно ниво.
 

6.2. Компетентности за учене

Компетентността за учене се развива чрез осигуряване на учебния процес с учебна литература и методически пособия, базирани върху най-новите достижения в съвременната икономическа и финансова теория и практика. Чрез работа в специализирани аудитории и кабинети, он-лайн достъп до библиотечни единици, научна периодика и бази данни, учебният процес търпи еволюция от класическата аудитория във виртуална класна стая с 24-часова ресурсна осигуреност за учене. 

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Комуникативността и социалните компетентности се развиват както чрез осигуряване на мултиезикова подготовка, така и чрез активна работа със студентския съвет и катедрата за култивиране на потенциала на студентите за поемане на отговорност, изследване и активна студентска позиция. Всяка група обучавани студенти има групов наставник от катедрения състав, осигуряващ пряка линия за контакт и комуникация между студенти и преподаватели, включително за подкрепа на инициативи както „отдолу – нагоре”, така и такива за факултетен, академичен, национален и международен характер.

6.4. Професионални компетентности

Към катедрата е създадено специализирано училище за авангардни финансови изследвания. Осигуряването с профилирани компютърни и мултимедийни аудитории, учебната литература, възможността за профилиране и специализация формират високо ниво на конкурента професионална компетентност. Казусният метод в учебния процес изгражда компетенции за решаване на реални проблеми от практиката с компютърно генерираната уникална за всеки студент индивидуализация на влияещите финансови параметри.

7. Кратка характеристика на академичния състав

Водещата обучението по магистърска програма „Банков мениджмънт” катедра “Финанси и кредит” е първата самостоятелно обособена катедра (основана на 10.04.1952 год.) по финансови науки в България (http://www.uni-svishtov.bg/finance/). В продължение на десетилетия тя е единственият център у нас, обучаващ специалисти с висше образование за нуждите на финансово-кредитната система. Учебният процес се осигурява от висококвалифициран академичен състав от професори и доценти, доктори по икономика с авторски учебни материали. Научните изследвания на академичния състав от катедра „Финанси и кредит”, монографиите, докторатите и хабилитационните трудове обновяват перманентно съдържанието на учебните курсове.

8. Професионална реализация

Възпитаниците на магистърска програма „Банков мениджмънт” намират успешна реализация в структурите на националната и европейската банкови системи в т.ч. Българска народна банка, Европейска централна банка, европейски банкови органи, търговски и инвестиционни банки, небанкови финансови институции, компании за кредитно консултиране, дружества за касови услуги, финансови къщи, лизингови и факторингови компании, картови организации и др. на позиции:
•  Банков мениджър (директор, ръководител);
•  Ръководител/експерт управление на банковия риск;
•  Ръководител/експерт по банково кредитиране;
•  Ръководител/експерт по банково обслужване на клиенти и продажби;
•  Ръководител/експерт по проектно финансиране/кредитиране
•  Ръководител/експерт банкова администрация;
•  Ръководител/експерт в отдел „Финанси“ в банкови и небанкови финансови институции;
•  Финансов анализатор;
•  Инвестиционен банкер/посредник;
•  Валутен дилър;
•  Банков одитор;
•  Финансов предприемач;
•  Консултант на свободна практика и др.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Образователно-квалификационната степен на завършилите специалността е “магистър”, а квалификационното наименование -  “икономист”.