Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Финансово управление в публичния сектор"

1. Обща характеристика на специалността

Магистърска програма „Финансово управление в публичния сектор” към специалност „Финанси” е водеща магистърска програма (МП) в Стопанска академия “Д. А. Ценов”. Тя олицетворява духа и волята на Дарителя във Висшето търговско училище в Свищов да се преподават ”…търговските науки; финансовите науки; търговското право; банковото дело; науките по застрахователното дело; и др.” както и чрез приложимите иновации (в теорията и практиката на публичния сектор) при подготовката на висококвалифицирани специалисти, способни да се реализират на конкурентния трудов пазар в ЕС и света. 
Магистърска програма „Финансово управление в публичния сектор” адекватно кореспондира с мисията, целите и задачите на висшето училище.

2. Образователни цели

Висшата образователна цел на магистърска програма „Финансово управление в публичния сектор” към специалност “Финанси” е трайното осигуряване на квалифицирани управленски и експертни кадри, занимаващи се с оперативно управление, анализ, прогнозиране и планиране на тенденциите в съвременната публична сфера за всички звена на националните и европейските институции, и администрациите (публични и корпоративни). Съобразно формулираната висша образо¬ва¬телна цел, обучението в МП „Финансово управление в публичния сектор“ включва теоретична и приложна подготовка в областта на публичните финанси. Специалността е насочена към  професионална подготовка на студентите за реализация в публичния сектор – министерства, държавни агенции и институции на европейско, национално, областно и общинско ниво, публични предприятия и компании, предлагащи публични услуги от общ интерес и държавни регулаторни органи.

3. Организация и продължителност на обучението

Подготовката на студентите се администрира чрез учебна документация, отговаряща на най-добрите съвременни университетски практики и осигуряваща академична мобилност на студентите чрез системата за натрупване и трансфер на кредити. Учебният план и учебните програми са съвместими с тези на висшите училища от страните от Европейския съюз. Обучението е съобразено с националното законодателство и Европейските регулаторни норми. Магистърската програма е приложима в редовна форма на обучение. Учебният процес в дистанционна форма се реализира посредством модули и решения, базирани на технологията на електронното обучение. На финала на своето следване студентите полагат държавен изпит или защитават дипломна работа.

4. Знания

Обучението в магистърска програма „Финансово управление в публичния сектор“ е насочено към студенти, които се стремят към придобиване или развитие на знания в областта на изграждането, реформирането и функционирането на публичния сектор в неговите нацио¬нални, интеграционни и транснационални измерения. Обхватът от учебни дисциплини, включени в учебния план на програмата, осигурява  усвояване на знания в областта на управлението на капиталите и ефективността на публичния сектор, обществения избор, данъчната политика, глобалното и регионалното регулиране, управлението на държавния дълг и общинските бюджети както и придобиване на практически умения по усвояване на публичните средства – проектно финансиране. Учебното съдържание гарантира формиране на компетенции, ориентирани към анализ и управление на процеси, публични структури и персонал.

5. Умения

Завършилите магистърска програма „Финансово управление в публичния сектор“ придобиват умения и способности за: идентифициране на проблемите и анализ на тенденциите в социалните процеси и управление на промените в публичния сектор; професионално интерпрети¬ране и прилагане на националното и европейското финансово законодателство; използване на съвременни методи, процедури и техники за програмно и финансово управление на основни и специфични дейности, осъществявани от органите на държавното и публичното управление; вземане на оптимални инвестиционни, финансови и кредитни решения и управление на проекти; формулиране на цели и ползи/ефекти от изпълнението на публични политики; концептуално мислене относно процеса на реформите в публичния сектор.

6. Компетентности

В процеса на обучение особено внимание се отделя на практическата приложимост на знанията и формирането на умения за справяне с трудни и противоречиви ситуации и за адаптиране на придобитите знания към  динамиката на промените на пазарната икономика и стандартите на развитите на съвременните демокрации на Европейския съюз. 

6.1. Самостоятелност и отговорност

Студентите, обучавани в специалност „Финанси” култивират компетенции за самостоятелна работа - учебна, научно-приложна и екипна. Те са в състояние да поемат отговорност за изпълнение на професионални задачи на експертно ниво.

6.2. Компетентности за учене

Компетентността за учене се развива чрез осигуряване на учебния процес с учебна литература и методически пособия, базирани върху най-новите достижения в съвременната икономическа и финансова теория и практика. Чрез работа в специализирани аудитории и кабинети, он-лайн достъп до библиотечни единици, научна периодика и бази данни, учебният процес търпи еволюция от класическата аудитория във виртуална класна стая с 24-часова ресурсна осигуреност за учене. 

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Комуникативността и социалните компетентности се развиват както чрез осигуряване на мултиезикова подготовка, така и чрез активна работа със студентския съвет и катедрата за култивиране на потенциала на студентите за поемане на отговорност, изследване и активна студентска позиция. Всяка група обучавани студенти има групов наставник от катедрения състав, осигуряващ пряка линия за контакт и комуникация между студенти и преподаватели, включително за подкрепа на инициативи както „отдолу – нагоре”, така и такива за факултетен, академичен, национален и международен характер.

6.4. Професионални компетентности

Към катедрата е създадено специализирано училище за авангардни финансови изследвания. Осигуряването с профилирани компютърни и мултимедийни аудитории, учебната литература, възможността за профилиране и специализация формират високо ниво на конкурента професионална компетентност. Казусният метод в учебния процес изгражда компетенции за решаване на реални проблеми от практиката с компютърно генерираната уникална за всеки студент индивидуализация на влияещите финансови параметри.

7. Кратка характеристика на академичния състав

Водещата обучението по специалност „Финанси” катедра “Финанси и кредит” е първата самостоятелно обособена катедра (основана на 10.04.1952 год.) по финансови науки в Бълга¬рия (http://www.uni-svishtov.bg/finance/). В продължение на десетилетия тя е единственият център у нас, обучаващ специалисти с висше образование за нуждите на финансово-кредитната система. Учебният процес се осигурява от висококвалифициран академичен състав от професори и доценти, доктори по икономика с авторски учебни материали. Научните изследвания на академичния състав от катедра „Финанси и кредит”, монографиите, докторатите и хабилитационните трудове обновяват перманентно съдържанието на учебните курсове.

8. Професионална реализация

Възпитаниците на МП „Финансово управление в публичния сектор“, специалност “Финанси” намират успешна реализация като оперативни и ръководни кадри във всички системи на публичната сфера – министерства,  държавни агенции и институции на национално, областно и общинско ниво, държавни регулаторни органи и публични дружества, управленските структури на Европейския съюз и др. на позиции: 
•  Финансов директор;
•  Областен управител/кмет
•  Ръководител/държавен експерт във всички структури на публичния сектор;
•  Ръководител/експерт по финансово планиране, бюджетиране и дългово финансиране;
•  Ръководител/експерт по финансов мониторинг и контрол;
•  Ръководител/експерт „Финанси“ във финансов отдел на всички структури в публичния сектор;
•  Данъчен/митнически инспектор;
•  Ръководител/експерт по разработване и управление на публични инвестиционни проекти;
• Ръководител/експерт по проектно финансиране чрез усвояване на средства по оперативните програми, съфинансирани от Европейския социален фонд на Европейския съюз и други източници на финансиране;
Консултант на свободна практика и др.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Образователно-квалификационната степен на завършилите специалността е “магистър”, а квалификационното наименование -  “икономист”.