Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Мениджмънт на туризма"

1. Обща характеристика на специалността

„Мениджмънт на туризма“ е модерна и атрактивна магистърска програма, съобразена с изискванията на пазара на труда и значението на туризма за икономиката на страната. Предназначена е за студенти, придобили бакалавърска или магистърска степен в професионалните области на икономиката и управлението във висшето образование. Образователната мисия на магистърската програма е фокусирана върху предоставянето на знания и умения, които позволяват на бъдещите мениджъри да придобият високоспециализирани квалификации и професионални умения за ефективно управление на туристическите дейности. Специфичното в магистърската програма „Мениджмънт на туризма“ е нейната философия, форми на изпълнение и съдържание на учебните програми - основата за формиране на бъдещи мениджъри с нов манталитет и нова култура в управлението на туризма.

2. Образователни цели

Основната образователна цел на магистърската програма "Мениджмънт на туризма" е да задълбочи специализираното обучение по управление на туристическите дейности, организирането на алтернативни форми на туризъм, изграждане на стратегии в туристическия бизнес и устойчивото развитие на туризма в условията на динамична и глобализираща се пазарна среда.

3. Организация и продължителност на обучението

Организацията на обучението по магистърска програма „Мениджмънт на туризма” е в съответствие с учебната програма, която включва:  задължителни учебни дисциплини, формиращи профилирана подготовка в ОКС „магистър“; учебна дисциплина, осигуряваща специализирана професионална подготовка по специалността от ОКС „бакалавър“ (за завършили други специалности); задължителна избираема учебна дисциплина от блок с учебни дисциплини, формиращи профилирана подготовка в ОКС „магистър“; магистърски семинар; защита на дипломна работа. 

Изясняването на теоретичните и методологичните въпроси, включени в отделните дисциплини, се основава на общоприетите принципи и подходи, извлечени от практиката на икономиката и управлението на туризма, като се вземат предвид пазарните тенденции в развитието на туристическия бизнес в динамично променящия се свят. Обучението завършва с полагането на държавен изпит или със защита на дипломна работа - по избор от страна на студентите.

4. Знания

Курсът на обучение в магистърската програма е структуриран така, че да формира солидни познания на бъдещите магистри чрез набор от дисциплини в областта на: мениджмънта на туризма; маркетинга в туризма; организирането на алтернативен туризъм; управлението на иновациите в туризма, туристически стратегии и устойчиво развитие на туризма.

5. Умения

Обучението в магистърската програма предполага формиране на умения у бъдещите магистри: да оценяват и измерват въздействието на държавната политика и подкрепа върху развитието на туристическите дейности от позицията на предприятията, дестинацията и страната като цяло; да овладеят методи и средства, позволяващи решаване на сложни задачи, свързани с разработването и реализацията на туристически продукти, с организацията и управлението на туристическата дейност; да прилагат логическо мислене и да покажат иновативен и креативен подход при решаване на нестандартни задачи в областта на туристическия бизнес.

6. Компетентности

6.1. Самостоятелност и отговорност

Завършилите придобиват способността да управляват административно сложни професионални дейности в областта на туристическия бизнес. Те поемат отговорности при вземането на решения в сложни условия, под влиянието на различни взаимодействащи и трудно предвидими фактори, влияещи върху планирането, организацията и управлението на туристическия бизнес.

6.2. Компетентности за учене

Завършилите магистърска програма „Мениджмънт на туризма“ са компетентни системно и задълбочено да оценяват собствените си познания, да идентифицират потребностите си от нови знания и умения в областта на туристическия бизнес, да планират необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Обучаващите се формулират и представят ясно и разбираемо идеи, проблеми и решения на специалисти и неспециалисти, свързани с организацията и управлението на туристическия бизнес. Изразяват отношение и разбиране по проблемите, като използват методи, основани на качествени и количествени измервания и оценки на туристическите дейности. Придобиват компетенции за работа в екип и управление на екип.

6.4. Професионални компетентности

Завършилите прилагат придобитите знания и умения в областта на управлението на туристическия бизнес в нови или непознати условия. Демонстрирайки способността си да анализират в по-широк или интердисциплинарен контекст процеси, събития и взаимоотношения в областта на туристическия бизнес и туристическата политика.

7. Кратка характеристика на академичния състав

Обучаващият екип на студентите в магистърска програма “Мениджмънт на туризма” се състои от авторитетни, ерудирани и иновативни  преподаватели на СА “Д. А. Ценов” с висока професионална подготовка и компетентност в сферата на туризма. Амбициран е да организира обучението в магистърската програма на високо теоретично и практическо равнище, при реалните условия на туристическия бизнес и при съблюдаване изискванията на европейските образователни стандарти.

8. Професионална реализация

Професионалната квалификация на завършилите магистърската програма “Мениджмънт на туризма” им позволява да работят като мениджъри, функционални специалисти, аналитици и експерти на висше ниво в:

- туристическите корпорации, хотелиерските и ресторантьорските вериги;

- туроператорските, турагентските фирми и туристически бюра;

- сферата на екскурзоводството и туристическата анимация;

- туристическите забележителности (културно-исторически, природни): музеи, туристически комплекси, управлението на природни паркове, защитени местности,  развлекателни паркове и др.;

- общинската и държавна администрация;

- неправителствените организации: туристически камари, асоциации, съвети по туризъм, агенции и др.;

- туристическите борси и изложения;

- създаване на собствен туристически бизнес: семейни хотели и ресторанти, вили, къщи за гости и др.;

- управлението на заведения за хранене и развлечения.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Образователно-квалификационната степен на завършилите магистърска програма “Мениджмънт на туризма” е “магистър”, а квалификационното наименование – “магистър по икономка”.