Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Икономика и мениджмънт на туризма"

1. Обща характеристика на специалността

Компетентностният профил на специалността е формиран въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).

“Икономика и мениджмънт на туризма” е модерна и атрактивна специалност в ОКС "магистър", съобразена с изискванията на пазара на труда и значимостта на туризма за икономиката на страната. Тя е предназначена както за студенти, придобили ОКС “бакалавър” или “магистър” в професионалните направления от областта на стопанските науки и управлението във висшите училища, така и за студенти, завършили други професионални направления. Образователната мисия на магистърската програма е ориентирана към предоставяне на знания и умения, позволяващи на бъдещите мениджъри да придобият високо специализирана квалификация и професионални умения за ефективно управление на туристическите дейности.  Специфичното в специалност “Икономика и мениджмънт на туризма” е нейната философия, форми на провеждане и съдържание на учебните програми - основа за формирането у бъдещите мениджъри на нов манталитет и нова култура в туристическия мениджмънт.

2. Образователни цели

Основната образователна цел на специалност “Икономика и мениджмънт на туризма” в ОКС "магистър" е задълбочаване на специалната подготовка по икономиката и управлението на туристическите дейности, организацията на алтернативните форми на туризъм и стратегиите в туристическия бизнес в условията на динамична и глобализираща се пазарна среда и устойчивото развитие на туризма.

3. Организация и продължителност на обучението

Организацията на обучението е в съответствие с учебния план, който включва: задължителни дисциплини, формиращи профилирана подготовка в ОКС „магистър“; дисциплина, осигуряваща специализирана професионална подготовка по специалността от ОКС „бакалавър“; задължителна избираема дисциплина от блок, формиращ профилирана подготовка в ОКС „магистър“; магистърски семинар и защита на дипломна работа или магистърски практикум и държавен изпит. Изясняването на теоретичните и методологичните въпроси, включени в отделните дисциплини, се основава на общоприетите принципи и подходи, извлечени от практиката на икономиката и управлението на туризма, като се вземат предвид пазарните тенденции в развитието на туристическия бизнес в динамично променящия се свят.

Учебният процес протича в редовна, задочна и дистанционна форма с модулни елементи на електронно обучение с продължителност от 2 семестъра за редовна, задочна и дистанционна форма в същото направление и 4 семестъра за редовна, задочна и дистанционна форма от друго направление и за завършили ОКС "професионален бакалавър". Темите по отделните дисциплини са подкрепени с разработени симулационни модели, казуси, проектни задания, тестови задачи и др. в платформата за дистанционно обучение. Обучението завършва със защита на дипломна работа или държавен изпит - по избор от страна на студентите.

4. Знания

Курсът на обучение е така структуриран, че да формира солидни знания на бъдещите магистри чрез набор от дисциплини в областта на: мениджмънта на туризма; организацията на алтернативния туризъм; туристическата политика; стратегиите в туризма; конкурентоспособността в туристическия бизнес; сигурността и безопасността в туризма; устойчивото развитие на туризма и други.

5. Умения

Обучението предпоставя формирането у бъдещите магистри на умения: да оценяват и измерват влиянието на държавната политика и подкрепа върху развитието на туристическите дейности от позицията на предприятията, на региона и за страната като цяло; да владеят методи и средства, позволяващи решаване на сложни задачи, свързани с разработването и реализирането на туристически продукти, с организацията и управлението на туристическите дейности; да прилагат логическо мислене и проявяват новаторство и творчески подход при решаването на нестандартни задачи в областта на туристическия бизнес.

6. Компетентности

6.1. Самостоятелност и отговорност

Завършващите притежават способност за административно управление на сложни професионални дейности в областта на туристическия бизнес. Поемат отговорности при вземане на решения в сложни условия, при влиянието на различни взаимодействащи си и трудно предвидими фактори, влияещи върху планирането, организацията и управлението на туристическия бизнес.

6.2. Компетентности за учене

Възпитаниците на специалност “Икономика и мениджмънт на туризма” могат последователно да оценяват собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения в областта на туристическия бизнес и да планират необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Обучаваните формулират и излагат ясно и разбираемо идеи, проблеми и решения пред специалисти и неспециалисти, свързани с организацията и управлението на туристическия бизнес. Изразяват отношение и разбиране по въпроси чрез използване на методи, основани на качествени и количествени описания и оценки на туристическите дейности. Придобиват езикови компетенции и умения за работа в екип и ръководене на екипи като комуникират, водят преговори и сключват сделки с чуждестранни партньори.

6.4. Професионални компетентности

Завършилите магистри прилагат придобитите знания и умения в областта на управлението на туристическия бизнес в нови или непознати условия. Проявяват способност да анализират в по-широк или интердисциплинарен контекст процеси, събития, връзки и взаимоотношения в областта на туристическия бизнес и туристическата политика.

7. Кратка характеристика на академичния състав

Обучаващият екип на студентите в специалност “Икономика и мениджмънт на туризма” се състои от авторитетни, ерудирани и иновативни  преподаватели на СА “Д. А. Ценов” с висока професионална подготовка и компетентност в сферата на туризма. Амбициран е да организира обучението в специалността на високо теоретично и практическо равнище, отчитайки реалните условия на туристическия бизнес и изискванията на европейските образователни стандарти.

8. Професионална реализация

Професионалната квалификация на завършилите специалност “Икономика и мениджмънт на туризма” им позволява да работят като мениджъри, функционални специалисти, аналитици и експерти на висше ниво в:

- туристическите корпорации, хотелиерските и ресторантьорските вериги;

- туроператорските, турагентските фирми и туристически бюра;

- сферата на екскурзоводството и туристическата анимация;

- туристическите забележителности (културно-исторически, природни): музеи, туристически комплекси, управлението на природни паркове, защитени местности,  развлекателни паркове и др.;

- общинската и държавна администрация;

- неправителствените организации: туристически камари, асоциации, съвети по туризъм, агенции и др.;

- туристическите борси и изложения;

- създаването на собствен туристически бизнес: семейни хотели и ресторанти, вили, къщи за гости и др.;

- управлението на заведения за хранене и развлечения.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Образователно-квалификационната степен на завършилите специалност “Икономика и мениджмънт на туризма” е “магистър”, а квалификационното наименование – “магистър по икономика”.