Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Информационни системи и технологии в бизнеса"

1. Обща характеристика на специалността

     Магистърската специалност „Информационни системи и технологии в бизнеса“ отговаря на нарастващата потребност от висококвалифицирани специалисти, които съчетават солидни теоретични основи с практически умения в сферата на информационните технологии, управлението и икономиката. В съвременната дигитална икономика такива специалисти са изключително търсени заради способността им да анализират, внедряват и управляват високотехнологични ИТ решения, създаващи конкурентно предимство за бизнеса.

     Компетентностният профил на магистърската специалност е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).

     Магистърската специалност има за цел да подготви професионалисти, способни да разработват, внедряват и управляват информационни системи в бизнес организациите, както и да извършват цялостно управление на информационните и комуникационните технологии (ИКТ) в рамките на бизнес организациите.

     Обучението е насочено към предоставяне на актуални знания и практически умения в областта на организацията, управлението и експлоатацията на информационните технологии. Придобитите компетенции дават възможност на магистрите да се ориентират в динамичната информационна среда и да предлагат професионални решения, като анализират и обобщават най-новите тенденции в приложението на информационните технологии.

2. Образователни цели

     Основната цел на магистърската специалност е формирането на висококвалифицирани специалисти със задълбочени знания и практически умения в областта на информационните технологии и техните бизнес приложения.

     Специфичните цели включват:

  • развиване на способности за проектиране, организиране, внедряване и управление на информационните ресурси на бизнес организациите в съответствие с изискванията на дигиталната икономика;
  • формиране на умения за дефиниране на бизнес проблеми, анализиране на алтернативи и създаване на подходящи технологични решения;
  • изграждане на компетенции за стратегическо планиране и управление на ИТ проекти;
  • развиване на аналитично мислене и способност за вземане на информирани решения на базата на данни;
  • подготовка за работа в динамична среда чрез усвояване на съвременни технологии и иновативни подходи.

3. Организация и продължителност на обучението

     Обучението в магистърската специалност е в редовна, задочна и дистанционна форма.

     Процесът на обучение на студентите магистри се характеризира с:

  • отворен характер, с възможности за гъвкавост и динамично обновяване на учебния материал, в съответствие с новите тенденции в развитието на ИТ;
  • използване на активни методи на обучение;
  • проектен принцип;
  • работа в екипи за реализация на проекти;
  • формиране на навици за обучение през целия живот.

     Обучението продължава:

  • за студентите завършили ОКС „бакалавър“ в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Управление и 3.9. Туризъм – два семестъра;
  • за студентите завършили ОКС „бакалавър“ в професионални направления различни от 3.8. Икономика, 3.7. Управление и 3.9. Туризъм – четири семестъра;
  • за студентите завършили ОКС „професионален бакалавър“ в професионално направление 3.8. Икономика – четири семестъра.

     Завършващ етап в обучението, по избор на студента, е защита на дипломна работа с актуална и приложима тематика или държавен изпит.

4. Знания

     Знанията, които магистрите получават са в съответствие с изискванията на бизнес практиката и реалностите на дигиталната икономика. Те са систематизирани в няколко предметни области: дигитална трансформация на бизнеса, софтуерен инженеринг и методи за създаване на приложен софтуер, облачни изчисления, изграждане и използване на корпоративни информационни системи и информационна инфраструктура, интелигентен бизнес анализ, управление на бизнес процесите и др.

     Получените знания са иновативни и ориентирани към практически приложения.

5. Умения

     След завършване на специалността, магистрите ще могат да:

  • формулират и реализират идеи и решения в областта на информационните системи и технологии;
  • изграждат архитектури на информационни системи, съобразени със специфичните бизнес нужди;
  • ръководят и изпълняват ИТ проекти, осигуряващи ефективното прилагане на информационни системи в бизнеса;
  • анализират и предлагат актуални концепции за използването на съвременни ИКТ в бизнес процесите;
  • прилагат иновативни подходи за решаване на комплексни бизнес проблеми чрез използване на съвременни технологии.

     Практическите казуси и проекти в рамките на курсовете дават възможност за интегрирано усвояване на умения в реални ситуации.

6. Компетентности

6.1. Самостоятелност и отговорност

     В резултат на обучението си, магистрите, завършилите магистърска специалност „Информационни системи и технологии в бизнеса“ получават компетентности в няколко насоки.

  • способности за управление на процесите по внедряване на ИКТ в бизнеса и управление на ИТ екипи;
  • поемане на отговорност при взимането на решения, отнасящи се до управлението на ИКТ при възникването на непредвидими ситуации;
  • проявяване на креативност, иновативност и инициативност в усвояването, внедряването и управлението на информационните системи и технологии;
  • преценяване на знанията и компетентностите на специалистите, използващи информационните системи и технологии и необходимостта от тяхното обучение за повишаване на екипната ефективност

6.2. Компетентности за учене

  • осъзнаване на необходимостта от повишаване на своята професионална квалификация, преценявайки знанията и уменията, които притежават, стремеж за тяхното допълване и обогатяване с актуалните тенденции в развитието на ИКТ;
  • планиране повишаването на професионалната си квалификация.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

  • формулиране и излагане ясно и разбираемо идеи, проблеми и решения от сферата на ИКТ пред специалисти в тази област, а също и пред неспециалисти;
  • преценяване и разбиране на различни теми, базирайки се на методи, основани на качествени и количествени описания и оценки;
  • проявяват умения за работа в екип, като приемат оригиналните идеи на своите колеги.

6.4. Професионални компетентности

  • проучване, събиране, класифициране, оценяване и интерпретиране информация от областта на ИКТ с цел решаване на конкретни задачи;
  • прилагане придобитите знания и умения в нови или непознати условия;
  • проявяване способност за анализиране, не само в областта на информационните системи и технологии, но и в интердисциплинарен контекст;
  • поставяне на нови стратегически цели и задачи; формират и изразяват собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работата.

    За осигуряване на високо качество на практическото обучение, Академията разполага със съвременна материално-техническа база, включваща специализирани компютърни лаборатории, високоскоростен интернет достъп, актуален системен и приложен софтуер. Студентите имат непрекъснат достъп до тези ресурси за обучение, самоподготовка и разработване на проекти.

7. Кратка характеристика на академичния състав

     Обучението на магистрите се води от висококвалифициран и опитен академичен състав на катедра „Бизнес информатика“. Преподавателският състав се състои от професори, доценти и доктори с доказан опит в областта на информационните технологии, икономиката и управлението. Те предоставят теоретична база и практически насоки за успешно реализиране на интегративните курсове.

     Академичният състав активно участва в научноизследователски проекти, международни конференции и публикува в престижни научни издания, което гарантира актуалността и качеството на преподаваното съдържание.

8. Професионална реализация

     Образованието съчетаващо бизнес и технологични познания осигурява отлични възможности за професионална реализация.

     Завършилите магистърската програма  могат да се реализират като:

  • ИТ мениджъри и ръководители на ИТ отдели в различни сектори на икономиката;
  • бизнес анализатори, отговарящи за дефиниране на изискванията към информационните системи;
  • ръководители на ИТ проекти;
  • консултанти по внедряване на бизнес информационни системи;
  • системни архитекти, проектиращи архитектурата на корпоративните информационни системи;
  • специалисти по бизнес интелигентни системи и анализ на данни;
  • продуктови мениджъри за софтуерни продукти и услуги;
  • експерти по дигитална трансформация в организациите;
  • предприемачи в областта на технологичните стартъпи;
  • изследователи и преподаватели в академични и научни институции.

     Завършилите програмата имат възможност да продължат образованието си в образователна и научна степен "доктор" в сродни научни специалности.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

     Завършилите специалността получават образователно-квалификационна степен „Магистър“ и професионална квалификация „Магистър по икономика“ в рамките на професионално направление „Икономика“.

     Дипломата се признава във всички страни-членки на Европейския съюз и дава възможност за професионална реализация и продължаване на образованието в международен план.