СПЕЦИАЛНОСТ „ИКОНОМИКА НА ТУРИЗМА”

В специалност „Икономика на туризма” се подготвят специалисти с висша квалификация в областта на икономиката и управлението на туризма. Обучаваните в специалността формират професионалния си профил от знания и умения в съответствие с провежданата теоретична подготовка и учебните практики и стажове. Обучението в специалността съчетава широко икономическо образование в областта на икономиката и управлението на туризма; солидна специална подготовка; практически умения за адаптиране на придобитите теоретични знания.

Целта на обучението в специалност „Икономика на туризма” е:

  • подготовка на специалисти по икономика, организация и управление на туризма, притежаващи способности и умения за работа в динамично променяща се бизнес среда;
  • осигуряване на интердисциплинарен характер на обучението, отговарящ на същността и спецификата на туризма като стопанска и социална дейност и обект на управление при запазване на индивидуалния профил на специалността;
  • приложно ориентиране на обучението и съобразяването му с възможностите и изискванията на туристическия отрасъл при отразяване на съвременните тенденции на развитие на туризма и на науките, които го изучават;
  • отразяване на международния опит и практика в развитието на обучението на специалисти в областта на туризма;
  • осигуряване на изборност на учебните дисциплини от страна на студентите;
  • прилагане на кредитната система в съответствие със системата за натрупване и трансфер на кредити във висшите училища;
  • осигуряване на възможности за обучение в по-висока образователно-квалификационна степен и за продължаване на обучението през целия живот.

Като профилиращи дисциплини се изучават:

  • Въведение в туризма;
  • Икономика на туризма;
  • Организация и нормативно регламентиране на туризма;
  • Туристически пазари;
  • Туроператорска, агентска и транспортна дейност в туризма;
  • Хотелиерство и ресторантьорство;
  • Организация и технология на туристическото обслужване;
  • Борси и борсови операции;
  • Брендинг;
  • Организационни структури в туризма;
  • Управление на собствеността в туризма;
  • Маркетингови комуникации в туризма;
  • Франчайзинг в туризма.

Обхватът на професионалните компетенции на обучаваните включва теоретични знания за:

  • основните направления в икономиката, организацията и управлението на туризма, като специфичен отрасъл на обслужващата сфера на икономиката;
  • състоянието и изменението на нормативното регламентиране на туризма;
  • същността и спецификата на ресурсния потенциал на туризма, класификацията, оценката и териториалното разположение на туристическите ресурси в световен, регионален и локален аспект;
  • технологичните дейности в туризма с практико-приложен характер, каквито са: хотелиерство и ресторантьорство, туроператорска, агентска и транспортна дейност, туристическа анимация и др.;
  • маркетинга и маркетинговите стратегии, рекламната политика и подходите за тяхното успешно прилагане в туризма;
  • туристическите обекти и явления;
  • териториалното разпространение на видовете туризъм, посоката на разпространение на туристическите потоци;
  • използването, усъвършенстването и адаптирането към съответните дейности в туризма на компютърните информационни системи;
  • придобиването на чуждоезикови познания по два основни езика с цел активна професионална реализация в областта на туризма и осигуряване на възможности за комуникация и мобилност на професионалната реализация.

Съдържанието на профилиращия блок дисциплини в учебния план отразява актуални въпроси на теорията и практиката на туризма и позволява на завършилите специалността да са конкурентоспособни на трудовия пазар в страната и чужбина.
Студентите в специалност „Икономика на туризма” формират практико-приложни умения в областта на:

  • организацията и управлението на туризма на различни пространствени и фирмени равнища;
  • технологичната организация в основните производствени и посреднически сектори на туристическата индустрия: хотелиерство и ресторантьорство, туроператорска, транспортна и агентска дейност, туристически атракции, анимация;
  • спецификата на дейностите, свързани с производството и предлагането на туристически услуги, като: екскурзоводство, туристическа интерпретация, работа в туристически информационен център;
  • осъществяването на експертна и консултантска дейност към различни структури на държавната администрация, частния бизнес и неправителствени организации;
  • работата в екип в местна и интернационална бизнес среда, както и изготвянето и реализацията на проекти с национален и международен характер;
  • организацията на туристически борси и изложения;
  • усвояването и използването на два чужди езика на ниво, позволяващо преодоляване на лингвистичните и културни бариери и върху тази база успешно развитие на лична професионална кариера;
  • работата с информационни и резервационни системи в туризма, необходими за съвременното информационно обезпечаване на бизнеса, за регулиране и проследяване информацията за продажбите и пазарите, набавяне информация за динамиката на околната среда, проследяване на поведението на потребителите и конкурентите.

Съобразно професионалната квалификация, успешно завършилите специалност „Икономика на туризма” притежават компетенции за:

  • приложение на интегративно получените общотеоретични, специализирани и практически знания и умения при проектирането, осъществяването и управлението на туристически дейности;
  • оценяване и измерване въздействието на макро- и микросредата с цел професионално организиране и управление на конкретна туристическа дейност;
  • използване в професионалната си дейност на съвременни офис-мениджмънт информационни и комуникационни технологии за изучаване състоянието и развитието на туристическите ресурси, спецификата на туристическото търсене, предлагане и обслужване;
  • формиране на организационно поведение и висока фирмена култура в професионалните си отношения с бизнес партньорите.

Придобилите образователно-квалификационна степен „Бакалавър” по специалността „Икономика на туризма” получават възможности за професионална реализация, като:

  • мениджърски кадри, функционални специалисти, аналитици и експерти в предприятията от туристическата индустрия (хотели и хотелски комплекси, курортни учреждения, увеселителни комплекси,  ресторанти);
  • специалисти и сътрудници в туроператорски фирми, туристически агенции, информационни центрове и рекламни агенции;
  • собственици на предприятия от туристическия бизнес: семейни хотели и ресторанти, вили, къщи за гости;
  • екскурзоводи-интерпретатори и туристически аниматори;
  • мениджърски кадри в държавната, областната и общинската администрация и в национални, регионални и локални туристически организации и сдружения – съвети, съюзи, асоциации, камари, неправителствени организации, туристически борси;
  • консултанти по разработване и реализация на международни и национални проекти и програми в туризма.

Продължителността на обучението в специалността е четири години. Завършилите специалността получават диплома за бакалавър по икономика, специалност „Икономика на туризма”.